David Horák, realitní makléř a majitel vlastní kanceláře v Hlinsku, se realitám věnuje už 11 let. Začátky nebyly snadné, ale díky důrazu na vzájemnou důvěru, kvalitní tým a podporu rodiny se mu podařilo vybudovat úspěšné podnikání. V rozhovoru vypráví o svých začátcích, výzvách během covidu, spolupráci s kolegy i o tom, co ho na práci nejvíc baví.
Jak jste se dostal k Jak jste se dostal k práci v práci v realitách?
Byla to úplná náhoda. V roce 2013 jsem na jedné společenské akci potkal vedoucí pobočky jedné realitní kanceláře. Slovo dalo slovo a za pár týdnů jsem nabíral svou první nemovitost. Na začátku jsem neměl žádné zkušenosti a práci makléře se vlastně učil za pochodu. Bylo to náročné – nabízel jsem službu, kterou musí klient nejen potřebovat, ale zároveň si vybrat právě vás.
Jaká byla situace na trhu, když jste začínal?
Když jsem začínal, bylo v Hlinsku asi deset makléřů, v nabídce jsme měli kolem 30 nemovitostí a každý měsíc se prodalo jen pár věcí. Ne každý makléř měl štěstí, aby uzavřel obchod. Pro srovnání – tehdy se například umakartový byt 1+1 na sídlišti prodával za 400 tisíc korun. Dnes stejný byt stojí kolem 1,3 milionu a poptávka výrazně převyšuje nabídku.

Co považujete za klíč k úspěchu v realitách?
Důvěra je základ. Většinu obchodů realizuji na základě doporučení spokojených klientů, za což jim patří obrovský dík. Dobrý makléř také potřebuje sehraný tým. Mám to štěstí, že spolupracuji s Petrou Hrubou, která zajišťuje kompletní právní servis a úschovu kupní ceny, a s finančním poradcem Tomášem Mrkvičkou, který je špičkou ve svém oboru. Společně vždy najdeme nejlepší řešení.
Před několika lety jste si otevřel vlastní kancelář. Jaké byly začátky?
Začínal jsem v roce 2020, kdy do všeho zasáhl covid. Bylo to složité období – lidé se nemohli scházet, báli se každého zakašlání a všude byly roušky. Přesto jsem musel dělat prohlídky a podepisovat smlouvy, což po telefonu prostě neuděláte. Bez podpory rodiny bych to nezvládl.
Co vás na práci realitního makléře nejvíc baví?
Jednoznačně volnost. Na jednu stranu jsem klientům k dispozici sedm dní v týdnu, na druhou si můžu schůzky naplánovat tak, abych měl čas na manželku a děti. Rodina mě od začátku podporuje a je mým hnacím motorem.
Stalo se vám, že jste narazil na situaci, která vypadala neřešitelně?
Ano, každý realitní obchod má svá specifika. Někdy je obchod rychlý a bezproblémový, jindy řešíme problematické financování, černé stavby, břemena a další právní vady. Naštěstí mám v týmu Tomáše Mrkvičku, který už zachránil nejednu „neřešitelnou“ hypotéku. Spolu s Petrou Hrubou pak zajišťujeme klientům i služby, jako je vypracování dokumentace a právní poradenství, pokud řeší prodej v rámci rodiny.
Co byste doporučil lidem, kteří plánují prodat nemovitost?
Určitě si vše řádně promyslet a poradit se s odborníkem. Dám jeden příklad. Kamarád za mnou přišel, že prodává byt, ale že má svého kupce, který vše zařídí a on ušetří za provizi. Sám jsem nakonec byt prodal o 300 tisíc korun dráž, než kolik nabízel onen kupec. Tím chci říct, že cenu nemovitosti by měl určovat trh a makléř, ne soused z baráku.
Máte nějaký obzvlášť zajímavý nebo neobvyklý obchod, na který rád vzpomínáte?
Rád vzpomínám na všechny obchody. Některé jsem si užil, po některých jsem lehce prošedivěl a jiné mě profesně posunuly dál, ale každý obchod je něčím zajímavý a každá nemovitost žije svůj příběh.
Jaké máte plány do budoucna?
Plán je jednoduchý – dál pomáhat klientům s jejich vysněným bydlením. Vždy se snažím pracovat tak, aby byl klient maximálně spokojený, protože takový klient vás doporučí dál a dobré doporučení je ta nejlepší reklama. Pokud by měl kdokoliv zájem využít moje služby, může se podívat na webové stránky www.maklerhlinsko.cz, napsat na e-mail davidhorak@maklerhlinsko.cz nebo mi přímo zavolat na telefonní číslo 775 127 381.

Buďte první! Přidejte komentář