Družstvo pro domáckou a umělecko-řemeslnou práci. Zkratkou tohoto názvu bylo před rovnými osmdesáti léty založeno DUP – družstvo Pelhřimov. Jeho součástí jsou tři výrobní divize – GALA, KOVO a ta nejmladší, kterou je Pivovar Poutník. O činnostech všech tří pohovořil ředitel družstva Bc. Jaroslav Kroupa.
Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.
Letos slavíte kulatých 80 let od založení společnosti. Její historie se tedy začala psát po skončení druhé světové války?
Ano, založena byla v Pelhřimově v roce 1945. DUP, později také známý jako Družstvo uměleckého průmyslu, původně byly výrobky ze dřeva. Brzy se ovšem přešlo na výrobu kožené galanterie, zejména pouzdra osobní hygieny, ale třeba také kufry. Z archivů víme, že výroba začala už před koncem války, kdy si hlavně ženy snažily přivydělat ve ztížených podmínkách války. O pár let později byla zahájena kovovýroba v Novém Rychnově pro manikúrní nástroje. DUP se tak postupně stal největším výrobcem manikúrních a pedikúrních souprav a obchodních kufrů v tehdejším Československu. Dnes už je naše portfolio výrobků jiné, ale tato tradiční výroba je stále jeho významnou součástí.
Jak se firma vyvíjela po roce 1989?
Více se diverzifikovala, došlo na hledání nových odbytišť, protože předtím se orientovala hlavně na Sovětský svaz. Po roce 2000 se aktivizovala třetí divize, což přineslo do družstva zcela nový obor, kterým je pivovarnictví. A vlastně máme dnes i čtvrtou divizi, která se stará o správu nemovitostí a nájemníky, kteří naše prostory využívají.

Pojďme si jednotlivé divize rozebrat. Charakterizujte, prosím, činnost divize DUP KOVO.
Zaměřuje se na výrobu a kooperaci malých kovových dílů. Pokud jde o výrobky, stále se jedná o nástroje pro manikúru a pedikúru, tedy nůžky, pinzety, pilníčky a další komponenty. Nabízíme i kooperace pro přesný střih, tím je naše kovovýroba známá už z doby před revolucí. Dále máme lisování, galvanické pokovování, drátový program a výrobu nástrojů na přesný střih.
Co dnešní zaměření DUP GALA?
Věnujeme se tradiční výrobě, děláme výrobky z kůže, koženky i textilu. Vyrábíme obaly pro nástroje na zmíněné manikúry a pedikúry, dále kufříky, pouzdra nebo obaly pro nože. Po revoluci jsme se začali věnovat i kooperacím na šitých a polstrovaných dílcích pro zdravotnický a rehabilitační průmysl. Ty už dnes představují významnou část našeho odbytu. Další velkou částí výroby jsou potahy na kancelářská křesla pro našeho dlouholetého partnera v Německu.


Znamená to tedy, že v rámci této divize jste orientovaní převážně na zahraniční trh?
Dá se říci, že ano. Nadpoloviční odbyt míří do zahraničí, především do Německa a Polska.
Kterak se stalo, že se v portfoliu společnosti ocitl i pivovar?
Po roce 2000 hledalo družstvo nové příležitosti a investice. Pelhřimovský pivovar má bohatou historii, je nedílnou součástí města a do koncepce DUP tato vize zapadala. Když původní vlastník, Jihočeské pivovary s. p., nabídl závod k prodeji, DUP nabídl nejvyšší částku. I přes počáteční ztráty je dnes pivovar největší divizí celého družstva.
Čím se piva z Pivovaru Poutník vyznačují?
Pivovar se specializuje na výrobu nepasterizovaného světlého piva plzeňského typu. Jedná se o poctivé řemeslné pivo vyrobené podle způsobů, které už pomalu mizí. Stále vaříme pivo v měděném kotli s přímým ohřevem, pro fermentaci využíváme otevřené kádě(spilku) a následně pivo poctivě zraje v ležáckých tancích pod zemí. Všechny tyto aspekty dodávají specifickou hořkost, chuť a celkový charakter našeho piva za cenu nákladnější výroby než tomu je u větších pivovarů. I proto jsme jedním z posledních, kteří tuto technologii využívají.

Dá se tím pádem bez většího přehánění říci, že je vaše pivo unikátní?
V dnešní době rozhodně ano. Především nezkracováním doby vaření piva a jeho zráním. Tradiční výrobní proces je to, na čem stavíme právě tu unikátnost našeho piva a děláme vše pro to, abychom ho mohli zachovat.
Dodáváte pivo pouze na českém trhu, nebo jej vyvážíte i do zahraničí?
Valná většina míří do tuzemska, nejvíce do regionů Pelhřimovska a také Brněnska. Tam nás jako regionální pivovar z Vysočiny dobře znají už patnáct let. Pokud jde o zahraničí, máme zákazníky na Slovensku, ve Slovinsku, částečně jsme dodávali i do Polska. Snažíme se expandovat i dál, ale jsme omezení tím, že je naše pivo nepasterizované, což možnosti exportu částečně omezuje.
Řešíte to nějakým způsobem?
Snažíme se o to, stejně jako o rozšíření našeho portfolia o plechovky, s kterými jsme letos začali a pojí se s tím právě i otázka pasterizace. To bude asi směr, kterým se budeme v expanzi ubírat. Jak už jsem zmínil, i v zahraničí je poptávka po poctivém nepasterizovaném pivu. To se dnes obtížně shání právě i z důvodu krátké lhůty trvanlivosti.

Jaké jsou počty zaměstnanců?
Dnes je nás dohromady 130. Počet postupem času klesá, protože tím, jak se vyvíjí technika, řešíme náklady, i ty mzdové. Pokud náklady firmy klesají, můžeme zvyšovat mzdy pro ostatní zaměstnance. Je to přirozený vývoj, úspory s použitím techniky a využitím umělé inteligence.
Jak jste spokojeni se zázemím společnosti? Chystají se nějaké změny?
V posledních deseti letech jsme kompletně rekonstruovali administrativní budovu i obálku výrobní budovy divize GALA. Byla to opatření cílená především na úsporu energií a díky FVE i energetickou soběstačnost. Administrativní budovu z velké části pronajímáme, stejně tak i další části areálu, zmíním třeba sklady, z čehož družstvu plynou další prostředky.


Které výzvy stojí před družstvem pro nejbližší budoucnost?
Vzhledem k současnému geopolitickému vývoji se další směřování těžko odhaduje. V dnešní době je největší výzvou posílení obchodní činnosti a marketingu, protože konkurence je opravdu velká. Pokud jde o pivovar, vracíme se k názvu Pivovar Pelhřimov, abychom si otevřeli dveře pro další expanzi po Česku i do zahraničí. Spousta lidí totiž ani neví, odkud náš pivovar je. Tuzemský pivní trh je přesycený, proto se snažíme hledat nové cesty k zákazníkům, například pivem v plechovkách nebo zviditelněním se ve spolupráci s mnoha partnery, ať už Comic-Con Junior, Food Day festivaly nebo na Zemi živitelce. A samozřejmě nemůžeme chybět ani na letošních oslavách 800 let města Pelhřimova. Těšíme se na všechny, kteří zavítají k našemu stánku.
Týká se to i samotné výroby, respektive vaření piva?
Ano. Roste obliba nealkoholického piva a radlerů, což je trend, kterému se musíme přizpůsobit. Naše technologie na toto ovšem není v tuto chvíli připravena. To je pro nás výzva do budoucna.
Foto: Archiv DUP družstvo
Buďte první! Přidejte komentář