Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

ŽIVOT 99 – Jihlava, z.ú. pomáhá lidem v tíživých životních okamžicích

Rovných třicet let existuje v Jihlavě nezisková organizace ŽIVOT 99 – Jihlava, z.ú. Ta pomáhá v řešení specifických problémů seniorů a osob se zdravotním postižením a umožní jim smysluplně, důstojně a aktivně žít a realizovat se v jejich přirozeném prostředí tak dlouho, jak jim to jejich zdravotní stav dovolí. O tom ostatně hovoří ředitelka organizace Kamila Vondráková.

Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.

Jaké poslání má nezisková organizace ŽIVOT 99 – Jihlava?

Jsme v Jihlavě proto, aby senioři a osoby se zdravotním postižením mohli co nejdéle žít svůj život v domácím prostředí a současně se mohli realizovat za pomoci našich dvou služeb. Těmi jsou osobní asistence a tísňová péče.

Odkdy se vlastně začala psát vaše historie?

Začínali jsme v roce 1995 jako jihlavská pobočka pražského občanského sdružení Život 90 s názvem Život 90 – Jihlava. V roce 2016 jsme se osamostatnili a přejmenovali na ŽIVOT 99 – Jihlava. Před třiceti léty jsme začínali službou Senior telefon, který zde fungoval za účelem zprostředkování pomoci klientům v jejich domácím prostředí, pokud se dostali do nějaké nepříznivé situace. Na to jsme navázali, dali jsme tomu časem modernější kabát a přibrali další sociální službu – osobní asistenci.

Nakolik se tedy v průběhu let vyvíjely zaměření či rozsah služby organizace?

Dříve jsme spolupracovali převážně se seniory, posléze jsme se začali orientovat také na osoby se zdravotním postižením a přímo obslužnou péči poskytovanou právě osobní asistencí. V průběhu posledního roku prošla velkou modernizací technologie poskytování tísňové péče po stránce softwaru a hardwaru.

Co je tedy základem služby tísňová péče?

V první řadě naši operátoři, kteří jsou na příjmu 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Za druhé pracujeme s moderním softwarem, jehož nedílnou součástí jsou karty klientů, takže jakmile některý z nich stiskne tlačítko, ihned vidíme jeho iniciály, základní informace i informace o zdravotním stavu. Pro klienta je to velice jednoduché zařízení v podobě tlačítka na ruce, které stačí jen zmáčknout a dojde ke spojení s dispečinkem. Toto spojení funguje na principu SIM karty, nemusí se dobíjet, baterie vydrží bez problémů několik let.

Jaký je dosah tohoto zařízení?

To je další jeho výhoda, protože obsáhne celou domácnost klienta. Slyšitelnost je velice dobrá, čistá a srozumitelná – vše lze individuálně nastavovat. Navíc, pokud v domě klienta vypadne elektřina, zařízení vydrží až 24 hodin bez proudu. Zařízení nám výpadek samo nahlásí na náš dispečink a my, pokud se během nějakého času neobnoví dodávka proudu, kontaktujeme klienta a zkontrolujeme ho.

S čím se na vás klienti nejčastěji obrací?

To je různé. U někoho stačí, když na něj padne tíseň, je mu smutno a chce si popovídat. U dalších je to zhoršení zdravotního stavu, akutní pád, ale třeba také návštěva podomních prodejců, které nemůže dostat ze svého domu či bytu. Může i v této situaci zavolat o naši pomoc. Prostě jakákoliv krizová situace, třeba i nějaký problém v domácnosti například prasklé potrubí… Naše služba má velmi výstižné heslo: „Stiskni v tísni!“ a to vlastně říká vše.

Čemu se věnuje služba osobní asistence?

Jsou to návštěvy našich asistentů u seniorů nebo osob se zdravotním postižením zejména v domácnosti, ale také ve škole či v zaměstnání. To zahrnuje smysluplné trávení volného času – samozřejmě po domluvě s klientem, návštěvu kavárny či kina, ale většina se týká jejich domova a obstarání základních lidských potřeb. Tedy pomoc s hygienou, příprava jídla, dohled nad užitím léků, společný nákup, návštěva úřadu či lékaře. Ve všední dny poskytujeme tuto službu od 6.30 do 19.00, o víkendech a svátcích od 8.00 do 19.00.

Co v tomto směru klienti nejvíce oceňují?

Zcela jistě to, že se jim někdo individuálně věnuje, nikam nespěchá, věnuje jim stoprocentní pozornost, reaguje na to, co klient říká. My máme s klientem vymezený předem daný čas a ten s ním plně trávíme. Osobní asistence je taková „sestra“ pečovatelské služby – doplňujeme se a spolupracujeme spolu stejně tak jako i s ostatními poskytovateli v Jihlavě.

Nabízíte také volnočasové aktivity pro aktivnější seniory. Můžete nám tuto činnosti více představit?

Senioři pravidelně chodí trénovat paměť, občas něco vyrábět, třeba adventní věnce – to je již taková naše předvánoční tradice. Za hezkého počasí chodíme na výlety, hodně oblíbené jsou pak filmové kvízy a masopustní posezení se zpěvem. Stejně tak pro ně pořádáme různé besedy, třeba na téma internetové bezpečnosti nebo jak se bránit telefonním podvodům, velký úspěch měl kurz šetrné sebeobrany. To děláme v pravidelných intervalech, protože jak se říká, opakování je matka moudrosti.

Jak se do vaší péče může nový klient dostat?

Z devadesáti procent nás kontaktuje rodina, případně ten, kdo se o danou osobu stará. Velmi dobrá spolupráce je s Nemocnicí Jihlava i jinými organizacemi v Jihlavě, například Integrovaným centrem Jihlava. O službu je potřeba podat žádost, na jejím základě potencionálního klienta kontaktujeme, domluvíme se na návštěvě domácnosti a zmapování potřeb. V rámci základního sociálního poradenství poradíme s vyřízením sociálních dávek, zajištěním potřebných pomůcek či dalších potřebných služeb. Podobné je to i u tísňové péče, kdy poskytneme základní informace a vše dotyčnému ukážeme a vysvětlíme.

Využíváte třeba i sociální sítě?

Určitě ano, řada osob se o nás dozví z internetu, Facebooku i jiných kanálů. Dáváme pravidelně inzerci do médií, snažíme se, aby se o nás vědělo. Často se o nás lidé dozvídají díky nějaké nepříjemné situaci, po níž se ocitnou v nemocnici, kde jim následně nabídnou celou paletu možností, kde jsme i my. Jinak nás mohou zájemci kdykoliv navštívit, stejně tak přijdeme i my za nimi. Pokud vyžadují úkony, které my neděláme, odkážeme je na jiné konkrétní služby a organizace.

Kolik má vaše organizace pracovníků?

V tuto chvíli máme 45 zaměstnanců, kteří se dělí na tři skupiny. Tu první tvoří vedení organizace, dále tu je 30 osobních asistentek včetně pěti brigádnic. U tísňové péče se pak pravidelně na dispečinku střídá 7 pracovníků.

Jaké jsou počty uživatelů vašich služeb?

Každý rok poskytneme službu osobní asistence stovce klientů – zájem o péči je neustálý. V tísňové péči je to okolo 150 klientů ročně a v poslední době čísla rostou. Vidíme to zejména v tomto roce, kdy jsme službu začali poskytovat u 53 nových klientů, zatímco dříve jich za rok bylo okolo 30.

Čím je to způsobené?

Je to dáno naší systematickou propagací, čímž se naše služby dostávající čím dál více do povědomí společnosti. Zájem je opravdu strmě vzrůstající u obou služeb. Působíme v celém regionu Jihlavska, zajíždíme i do hůře dostupných obcí, což také znamená tisíce hodin na cestách. Děláme to však rádi a zpětná vazba za to rozhodně stojí.

Chcete něco dodat na závěr?

Všem našim kolegyním a kolegům děkuji za jejich práci, lidský a profesionální přístup a klientům a jejich rodinám za důvěru, kterou v nás mají.

Foto: Archiv ŽIVOT 99 – Jihlava

Buďte první! Přidejte komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *