Český podnik působící v oblasti Středočeského kraje, jehož rozsah podnikání v oblasti výroby, prodeje a služeb je nesmírně široký. Řeč je o společnosti UNIKOM a. s., jež má své sídlo v Kutné Hoře. A záběr jeho jednotlivých závodů je skutečně rozsáhlý. Zahrnuje velkoobchod s potravinářským zbožím, v zemědělství obchod s průmyslovými hnojivy a pesticidy, autorizovaný prodej nových vozidel čtyř značek s kompletním zázemím, výstavba a realizace projektů na klíč, ale také velký producent vajec v počtech desítek milionů kusů ročně. „S tím, co máme, se snažíme disponovat tak, aby to dávalo dlouhodobě smysl a současně generovalo zisk,“ prozradil v rozhovoru Mgr. Petr Hurych, který je v rámci firmy ředitelem závodu Auto UNIKOM.
Struktura společnosti UNIKOM je poměrně rozsáhlá. Můžete ji, prosím, v krátkosti popsat?
UNIKOM se skládá z pěti závodů. V rámci závodu OVO se zabýváme velkoobchodem s potravinami, který je součástí aliance ČEPOS. Zásobujeme maloobchodní řetězce, k tomu máme i vlastní prodejny. Závod Agro Čáslav poskytuje zemědělské služby, prodej uhlí a sypkých hmot, autodopravu a obchoduje s hnojivy a pesticidy. K tomu máme i vlastní drůbežárnu, kde našich 150 tisíc nosnic ročně vyprodukuje až 33 milionů vajec, což už je pořádné číslo. S tím souvisí i přidružená cukrářská výroba, kde zpracováváme naše vajíčka. Stavební závod zajišťuje realizaci projektů na klíč, disponuje vlastním lomem a provozuje prodejnu stavebnin a hobby market. A v rámci Auto Unikom se zvyšuje i prodej nových osobních vozidel, kterých v Kutné Hoře ročně prodáme tisícovku.





S tak velkým rozsahem služeb musíte mít i odpovídající počet zaměstnanců…
Ano, pracuje nás ve společnosti zhruba 250, obrat máme přes miliardu. Obě tato kritéria nás řadí mezi velké podniky, což přináší i řadu úskalí.
Daří se vám držet jejich stav na počtu, který odpovídá potřebám společnosti?
Zaměstnance sháníme neustále. Ale není to dané nějakou větší fluktuací, spíše naším přirozeným rozvojem. Průběžně tak potřebujeme doplňovat a rozvíjet pracovní kolektivy.
Jsou některé specifické profese, v nichž se místa obsazují obtížněji?
Jsou. Třeba řidiči z povolání jsou nedostatkovým zbožím po celém Česku. V Agro Čáslav jich máme 14, na velkoobchodě o šest víc, plus jsou další v rámci stavebního závodu. Jsou povolání, která se dají naučit, ale dnes už patří mezi ta specifická i zedník či automechanik.



Chápu. Spolupracujete tedy v tomto směru se středními školami v regionu?
Spolupracujeme s řadou škol, za všechny bych zmínil Střední odbornou školu dopravní Čáslav. Umožňujeme studentům praxe, pokud se jim u nás zalíbí, mohou tu zůstat natrvalo. Stejně tak, pokud se na nás obrátí se žádostí o praxi studenti třeba z Kutné Hory či Kolína, nikoho neodmítáme.
Celou firmu tvoří pět různých závodů. Jakým způsobem funguje jejich řízení?
Všechny závody jsou poměrně samostatné, každý má svého ředitele, který odpovídá za hospodaření a strategická rozhodnutí. Nad nimi stojí vedení společnosti a generální ředitel Ing. Miloš Půlpán.
Probíhá nějakým způsobem vzájemná spolupráce mezi jednotlivými podniky?
Určitě ano. Kooperace se uskutečňuje nejen v rámci výměny či půjčování zaměstnanců, ale vzhledem k tomu, že se naše areály vzájemně prolínají, uskutečňuje se spolupráce i ve formě úspory energií. Převážně jde ale o pracovníky. Pokud je třeba ve velkoobchodě nedostatek řidičů z důvodu nemocí či dovolených, jsme schopní si je navzájem půjčovat a plánovat spolupráci. To samé se týká i stavební party. I s ní si umíme vzájemně pomáhat a využít náš vzájemný potenciál, kdy jsou zrovna v některé činnosti volnější ruce a jinde naopak potřebují pomoci.
Jaké novinky či výzvy před vámi stojí do nejbližší budoucnosti?
Když to vezmu, tak od roku 2020 je doba hodně turbulentní. Neustále se něco mění, ale my to bereme jako výzvu, snažíme se změnám přizpůsobovat. Máme třeba obrovské skladovací prostory, které jsme už neměli tolik využité pro uložení ovoce, především jablek. A jako správný hospodář si nemůžeme dovolit nevyužívat jejich potenciál, proto jsme od začátku letošního roku navázali spolupráci s velkou nadnárodní společností, která tak získala skladovací halu a místo až pro čtyři tisíce paletových míst.
Stručně řečeno, maximální efektivita?
Přesně tak. S tím, co máme, se snažíme disponovat tak, aby to dávalo smysl a současně generovalo zisk. To je cesta k dlouhodobé udržitelnosti.
Foto: Archiv UNIKOM
Buďte první! Přidejte komentář