Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.
Za každou úspěšnou firmou stojí lidé, kteří do ní vkládají nejen své know-how, ale především srdce, čas a dlouholeté zkušenosti. Jedním z nich je Josef Lukeš, táborský majitel rodinné společnosti Ma-Dona specializující se na zpracování PUR pěn. S více než 30 lety zkušeností v oblasti polyuretanových materiálů se stal respektovanou osobností v českém zpracovatelském průmyslu. Jeho cesta je příkladem propojení řemesla, inovace a důrazu na kvalitu i dlouhodobou udržitelnost. „Jsme rodinná firma a naše rodina skutečně firmou žije,“ říká Josef Lukeš.
Jaká byla úplně první jiskra, která zažehla myšlenku na založení vaší rodinné firmy?
Profesí jsem strojař a dělal jsem ředitele ve firmě, která zpracovává polyuretanové pěny. A jelikož jsem měl zásadní neshody s majiteli této firmy, rozhodl jsem se odejít a zkusit podnikání sám.
Kdo stál u kolébky firmy a jaké byly jejich vize a sny v době, kdy vše teprve začínalo?
Do nového začátku jsme se pustili já s neteří, synovcem a taky budoucí manželkou. Všichni opustili své profese a pustili se se mnou do podnikání. Naše hlavní vize a sen byly na začátku jednoduché – přežít. Před námi byla spousta překážek, to období bylo velmi těžké.


Každý začátek je těžký – jaké byly největší překážky a výzvy, kterým jste čelili v prvních letech fungování?
Co vás naučily a jak jste je překonali? Největší překážkou byl na začátku jednoznačně nedostatek kapitálu, protože pro banku, která by nám ho poskytla, nově založená firma neměla žádnou minulost. V té době pro nás bylo hlavní zatnout zuby a nevzdat to.
Jak se proměňovala role jednotlivých členů rodiny v průběhu růstu firmy? Bylo snadné skloubit rodinné vztahy s těmi pracovními?
Členové rodiny se v průběhu času projevili jako spolehliví a obětaví partneři. Z počátku to bylo tak, že všichni museli dělat všechno. V podstatě jsme všichni na počátku vše obětovali pro firmu, rodina žila firmou.





Existuje nějaký klíčový okamžik nebo rozhodnutí, které zásadně ovlivnilo směr, kterým se vaše firma vydala?
Co se tehdy stalo a jaké to mělo následky? Jedním z klíčových okamžiků bylo určitě rozhodnutí pokračovat v podnikání i přes riziko bankrotu, který v té době reálně hrozil. Dalším takovým zásadním okamžikem bylo rozhodnutí převzít na úvěr novou halu, ve které v současnosti vyrábíme. Do té doby jsme tam totiž fungovali pouze v pronájmu. Bylo to dost riskantní rozhodnutí, ale vyplatilo se a v současné době už je tato hala kompletně splacená, což je velmi podstatné.
S rozvojem firmy se jistě měnily i vaše produkty nebo služby. Kdy a proč jste se rozhodli pro zásadní inovace nebo rozšíření portfolia?
To probíhalo postupně s tím, jak firma rostla a mohli jsme si díky tomu dovolit nové moderní technologie a stroje na zpracování polyuretanových pěn.
Před šesti lety se začala psát další kapitola vašeho rodinného byznysu. Ve firmě Fajn spánek prodáváte matrace, rošty a postele z masivu. Jak se nápad podnikat se spánkovým sortimentem zrodil?
Naše výrobky, myšleno hlavně hotové matrace, jsou dodávány velkoodběratelům – velkoobchodu, a proto jsme se rozhodli se svou “daughter in law” založit novou maloobchodní firmu, která je dnes po šesti letech jedním z našich největších zákazníků.

Tato nová větev podnikání funguje primárně přes e-shop. Jak jste si na konkurenčním on-line trhu vybudovali důvěru a prorazili?
Co bylo klíčové pro úspěch v prodeji? Kromě e-shopu máme v Táboře ještě kamennou prodejnu. Našim zákazníkům se snažíme nadstandardně věnovat, poskytovat jim nadstandardní servis i po telefonu, provést je výběrem a seznámit je s podmínkami. Není problém vybrat matraci na dálku, tuhost matrace se dá vysvětlit a nastavit.
Daří se vám v celostátním on-line prodeji, přesto udržujete i kamennou prodejnu v Táboře. Jaká je role a význam každého z těchto prodejních kanálů?
Na trhu jsou různí zákazníci, ne každému vyhovuje prodej na internetu a preferují kamennou prodejnu. Ti jsou ochotni i z větší dálky přijet k nám do Tábora, dost často to spojí s výletem do samotného města Tábor. Takže my se snažíme vyjít vstříc jak konzervativním zákazníkům, kteří preferují osobní kontakt, tak i těm, kteří jsou v tom výběru rychlejší, osobní kontakt nepotřebují a preferují on-line prostor. Těch je většina.


Co považujete za největší výzvy při budoucím rozvoji společností?
Chtěli bychom naše prodejny se spánkovým sortimentem rozšiřovat z Tábora dál po celé republice, dostat naši firmu do povědomí lidí.
Jaký je váš klíčový produkt, kterým se lišíte od konkurence?
Tak to jsou jednoznačně kombi přeskládatelné matrace, kde je možnost nastavit si tuhost matrace přímo v pohodlí domova. Matraci jednoduše rozepnete, vyjmete z obalu jednotlivé vrstvy a ty potom přeskládáte přesně tak, jak vám to momentálně vyhovuje. Hodně zákazníků se teď taky zajímá o motorové rošty, které hodně usnadní pobyt na lůžku seniorům, ale nejen jim.
Foto: Archiv Ma-dona
Buďte první! Přidejte komentář