Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Z Jiřic až do světa luxusních vozů. HOEKO-Automotive vyrábí komponenty pro BMW i Škoda

Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.

Společnost HOEKO-Automotive funguje v Česku již 18 let. Plastové díly z jejich lisovny a dalších provozů se používají ve vozech značek BMW/Mini, Daimler, Audi či Škoda. V čele firmy stojí Libor Voplakal, který se na vedoucí pozici vypracoval z pozice řadového zaměstnance. Popisuje nejen vývoj firmy a technologické inovace, ale líčí i  přístup k  zaměstnancům či jak se firma snaží být společensky odpovědná.

Jaká byla vaše osobní cesta ve společnosti HOEKO-Automotive?

Do firmy jsem nastoupil v říjnu 2015 jako projektový koordinátor. Vzhledem k mému technickému vzdělání mě vždy bavilo sledovat výrobní procesy, pochopit je, řešit problémy a hledat efektivní řešení.

Později jsem prošel přes pozici vedoucího lisovny na provozního manažera, kde jsem měl na starosti plánování výroby, zákaznický servis, sklad i technickou přípravu. Tuto pozici jsem zastával až do srpna 2022. Vzhledem k dalším osobním projektům jsem se rozhodl z firmy odejít, ale mimo společnost jsem dlouho nevydržel. Zanedlouho mě oslovilo vedení německé centrály a nabídlo mi pozici ředitele české pobočky HOEKO.

Jaká je historie firmy jako takové?

Historie naší německé matky sahá až do 50. let minulého století. Tehdy se otec současného majitele spolu se svým obchodním partnerem rozhodli založit podnik na výrobu dílů pro automobilový průmysl. Postupem času se zaměřili na technologii vstřikování plastů, která byla v té době tech- nologickým skokem.

K rozšíření výroby do České republiky došlo v roce 2007. Tehdy se v Humpolci začalo s lisováním plastů, jednoduchými montážemi a lakováním. V roce 2012 došlo ke stěhování a od té doby sídlíme v současné budově v Jiřících. V roce 2016 jsme otevřeli novou halu pro vstřikolisy, o rok později pak linku na flockování. Dnes tak máme čtyři provozy: lisovnu plastů, lakovnu, flockovnu a montáž.

Kromě Německa a Česka má HOEKO GROUP také dva výrobní závody v Číně. S oběma zahraničními závody spolupracujeme a předáváme si know-how. V minulosti byli naši zaměstnanci přímo v Číně a podobnou cestu plánujeme zase na podzim.

Zmínil jste flockování. Co to znamená?

Flockování je specifická povrchová úprava plastových dílů, při které se na díl nanese lepidlo a následně se na něj nanese polyamidová střiž. Díky tomu díl získá takový jemný, sametový povrch, který asi všichni znají například z přihrádek u spolujezdce.

V České republice není mnoho firem, které by tuto technologii zvládaly ve větším měřítku. Investice do zařízení i školení personálu je poměrně náročná. Náš proces je navíc čistě manuální, což vyžaduje zkušené a precizní pracovníky. Díky tomu jsme ale schopni nabízet velmi kvalitní a flexibilní řešení.

Jaké nové technologie ve firmě zavádíte?

Snažíme se průběžně inovovat a zefektivňovat výrobu. V roce 2020 jsme zavedli nový plánovací systém, který výrazně zpřehlednil řízení výroby, spotřebu materiálu i interní logistiku.

Aktuálně připravujeme spuštění nové technologie dvoukomponentního vstřikování plastů. Díky tomu budeme schopni vyrábět díly, které v sobě kombinují tvrdý i měkký plast. Může jít například o nosný díl s integrovaným těsněním. Tato novinka nám umožní rozšířit nabídku a reagovat na náročnější požadavky zákazníků.

Jakým značkám dodáváte své díly?

Naším hlavním partnerem je dlouhodobě BMW. Přibližně 80 % z naší české výroby končí právě ve vozech BMW nebo MINI, a to buď napřímo, nebo přes subdodavatele. Kromě toho dodáváme i pro značky jako Škoda, Mercedes-Benz, Audi, Volvo, Ford nebo Land Rover. Zaměřujeme se především na interiérové komponenty. Vedle dílů do sedaček jde například o funkční části palubních desek či dveří. V současnosti máme asi 400 aktivních artiklů, které vyrábíme.

Na takový objem zboží je třeba velký počet zaměstnanců. Kolik jich u vás v tuto chvíli pracuje?

Aktuálně máme asi 160 zaměstnanců a zajímavostí může být, že u nás pracuje více žen. Máme také velmi nízkou fluktuaci a průměrná seniorita našich zaměstnanců je 6 let. Myslím si, že je to pěkné číslo, které dokazuje, že lidé u nás pracují rádi.

Chtěl bych využít této příležitosti a všem našim zaměstnancům poděkovat. Každý jeden z nich se podílí na chodu firmy a je její důležitou součástí. Od operátorů, údržbářů, seřizovačů až po vedoucí jednotlivých úseků. Bez nich by naše společnost nemohla fungovat tak, jak funguje.

Co podle vás zaměstnanci na práci ve vaší firmě nejvíce oceňují? Proč by měl někdo chtít pracovat právě v HOEKO- -Automotive?

I když se 160 zaměstnanců může zdát mnoho, stále jsme menší firma a navzájem se všichni známe. Snažíme se tu vytvářet přátelskou atmosféru, během Velikonoc či Vánoc organizujeme akce, při kterých se lidé mohou potkávat, připravujeme občerstvení pro všechny zaměstnance v různé dny. Vztahy, které vznikly na pracovišti, si potom naši zaměstnanci udržují i mimo zaměstnání.

Myslím, že naši zaměstnanci oceňují i otevřenou komunikaci, transparentnost a rozumné benefity jako je týden dovolené navíc, stravenkový paušál či podpora v osobním rozvoji. Samozřejmě nemůžeme konkurovat obrovským firmám s tisíci zaměstnanci, ale sledujeme, co se děje a snažíme se tomu přizpůsobovat a postupně nové benefity zavádět.

Mluvili jsme o zaměstnancích, kteří jsou ve vaší firmě už nějakou dobu. Co na druhé straně? Spolupracujete třeba se školami a snažíte se nalákat studenty k práci u vás?

Určitě se o kontakt se školami snažíme a daří se spolupráci udržovat. Nejen v technických oborech je opravdu nutné začít už na úrovni středoškolského vzdělání. Sehnat kvalitního technika, který nebude jen teoretik, ale zvládne i praxi, je čím dál složitější úkol.

Účastníme se veletrhů a různých akcí, kde se studenti mohou seznámit s tím, co děláme. Mají možnost mluvit přímo s našimi zaměstnanci, kteří jim přiblíží, co všechno práce obnáší. Někdy u nás studenti absolvují praxe a my jsme vždy otevřeni tomu je firmou provést a ukázat jim všechna oddělení. Pokud mají zájem, můžeme jim pomoci i s jejich profesním rozvojem. Vše záleží na domluvě.

Nemusí jít ale jen o studenty. Rádi dáme příležitost lidem, kteří nemají žádné přímé zkušenosti v oboru. Pokud je člověk proaktivní a má zájem se učit, není problém ho zaučit. Dostane u nás podporu ve formě školení i pomoc od zkušenějších kolegů. Je to, samozřejmě, běh na delší trať, ale pokud má člověk otevřenou mysl a chuť se učit, tak je všechno reálné.

Sídlíte v docela malé obci. Snažíte se nějak zapojovat do místního života?

Určitě se lokální akce snažíme podporovat. Sídlíme v Jiřících a jsme v kontaktu s vedením obce. Snažíme se společně vymýšlet různé iniciativy. Sázeli jsme například stromy v obecním lese nebo pomáhali s úklidem listí.

Sponzorujeme také sportovní akce a děláme charitativní sbírky. Do těch se zapojují naši zaměstnanci – vyberou nějakou částku a my jako firma ji pak dorovnáme či navýšíme.

Není to o obrovských sumách, ale snažíme se pomáhat tam, kde je potřeba. Víme, že každá organizace jakékoliv akce stojí spoustu úsilí a pokud můžeme přispět, rádi to uděláme. Ať už finančně nebo dobrovolnickou pomocí.

Co chystá vaše firma do budoucna? Jaké jsou největší výzvy?

Automotive trh je dnes extrémně dynamický a je těžké odhadovat, co bude za deset let. Nicméně naše výrobky nepodléhají tomu, zda půjdou do elektroauta či do auta se spalovacím motorem. Chceme zůstat primárně v automobilovém průmyslu, ale nebráníme se ani projektům mimo něj. V současnosti například dodáváme jeden produkt firmě, která vyrábí zdravotnická lůžka.

Velkou výzvou pro nás bude rozběhnutí nových projektů v oblasti vstřikování a flockování. Jsou to nové technologie a vysoké objemy, takže budeme potřebovat, aby celý proces běžel efektivně a spolehlivě.

Kromě toho se samozřejmě chceme dál rozvíjet v oblasti digitalizace a automatizace. Sledujeme trendy, jako je umělá inteligence, a hledáme způsoby, jak je využít v našem provozu.

Foto: Archiv HOEKO-Automotive

Buďte první! Přidejte komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *