Každý z nás se s produkty společnosti Produktion Sito s. r. o. setkává prakticky každý den, i když to vůbec netuší. Výrobky především pro úklid a hygienu, za všechny stačí zmínit houbičky na mytí nádobí, autohouby, a další. „Vyrábíme v balení našich zákazníků, to je ten důvod, proč nás, respektive název naší společnosti, tolik lidí znát nebude,“ usmívá se jednatel pelhřimovské pobočky výrobního závodu této společnosti Robert Inneman.
Můžete v krátkosti představit vaši firmu?
Společnost zakládal v roce 1956 pan Sickinger v německém městečku Hergatz (Allgäu). Od začátku se společnost specializovala na výrobu produktů pro úklid a hygienu, dále výrobky pro čistící stroje a další technologie pro úklid, jak v domácnostech, tak profesionální. Zmínil bych třeba polyuretanové houbičky, ale i řadu dalších produktů v různých kombinacích materiálů pro úklid a čištění různých povrchů a s různými prostředky, včetně chemického čištění. Nedílnou součástí naší nabídky jsou i výrobky ze speciálních materiálů pro použití v průmyslu.
Rodina pana Sickingera vlastní firmu i v současnosti?
Již ne. Pan Sickinger hledal nástupce rodinné tradice, který by zajistil další rozvoj společnosti, ale nakonec se rozhodl v roce 2020 firmu prodat. Společnost tak v roce 2021 koupila společnost Bierbaum. Ta byla dlouholetým zákazníkem společnosti Sito, takže přechod k novému majiteli proběhl v podstatě bez jakýchkoliv problémů.
Čemu se tato firma věnuje?
Společnost Bierbaum je rodinou společností založenou v roce 1895 v německém městě Borken a od začátku svého působení se věnovala textilní výrobě. Dnes je nabídka výrobků výrazně větší, od technických tkanin, přes různé výrobky pro úklid až po nabídku ložního prádla. Dnes má společnost několik výrobních závodů a více jak 400 zaměstnanců.
Kdo jsou vaši největší zákazníci či odběratelé?
Našimi zákazníky jsou malé společnosti zabývající se profesionálním úklidem, hotely a restaurace, ale také velké společnosti jako Lidl, Aldi a další obchodní řetězce. A pak jsou zde také zákazníci se specifickým zaměřením, pro které vyrábíme speciální produkty přímo na míru potřebám.


Pokud jde o státy, kam všude dodáváte?
Přibližně 98 procent našich výrobků míří na export. Převážně do západoevropských zemí, nejvíce Rakousko, Německo, Itálie a státy Beneluxu. Velké obchodní řetězce pak distribuují naše výrobky po celé síti svých prodejen. Ale exportujeme také do vzdálenějších destinací, včetně exportu do USA.
O který váš výrobek je největší zájem a co nejvíce „frčí“?
Zmínil bych tři základní skupiny. Tou první jsou polyuretanové houbičky pro řetězce. Dále houbičky, které jsou specifické, třeba autohouby. A pak specifické artikly na zakázky. Každý měsíc vyrobíme přibližně třicet milionů houbiček. Dá se říci, že prakticky v každé evropské rodině je kousek nás. (smích)
V čem je tento obor specifický?
Moje představa po nástupu do firmy byla, že na výrobě houbiček a dalších produktů z pěn a abrazivních materiálů nic není. Omyl. Potřebujete zpracovat a opracovávat materiál, který se neustále mění. Vliv hraje teplota, barva, hmotnosti materiálů, druhy lepení. Specifickým problémem je pak používaná technologie opracování, kdy každý tvar vlastně řešíte specifickým výrobním postupem.
Znamená to tedy, že si musíte vytvořit už i zařízení na vlastní výrobu?
Je to tak. Na začátku je požadavek obchodního oddělení, jak má výrobek vypadat, jaké má mít parametry, druh balení a podobně. Není to jen o výrobě, ale také technologii, kterou chceme artikl vyrobit. Musíte vyřešit proces výroby, frézování, proces interní logistiky, druhy balení a mezi tím i zpracování odpadu. Všechno se musí vzít v úvahu, přijít na to, jak vše vyrobit efektivně a rychle, bez zbytečných vedlejších nákladů.


Jaké výhody či přednosti máte oproti konkurenci?
Předně umíme zpracovat veškeré materiály, které jsou na trhu. Dále všechny jejich různé kombinace, jaký si zákazník přeje. Umíme nabídnout zákazníkům téměř všechny varianty balení a i následnou logistiku. Díky používaným technologiím umíme nabídnout i vysokou přesnost výroby. Jsme velice pružní, i když je to někdy docela náročné, to nezastírám, a o vypjaté chvíle u nás není nouze.
Jak velká konkurence v tomto oboru existuje?
Konkurence je relativně značná. Třeba v Polsku je hned několik výrobců, kteří jsou velmi agresivní, co se cenové politiky týká. Navíc hodně na evropský trh vstupuje i Čína a západoevropská konkurence také nespí. Rovněž počítáme, že do budoucna bude větší a větší tlak vzhledem k ekologii, používaným materiálům a balení.
Bavíme se o oboru hygieny, úklidu. To by skoro napovídalo, že většinu zaměstnanců budou tvořit ženy. Mýlím se?
S různými výkyvy máme stabilně okolo 170-ti zaměstnanců. A nemýlíte se, zhruba 85 procent tvoří ženy. Genderově to máme nevyvážené. (smích) Velký ženský kolektiv je dán tím, což je zajímavé, že na některé činnosti jsou ženy šikovnější. Muži se snad neurazí, ale i jejich role ve firmě je nezastupitelná. Manipulaci, údržbu, nebo obsluhu výrobních linek musí zastat oni. Kde ovšem jde o detaily, zpracování, kompletaci, zabalení, tam všude jsou ženy. Leckde tu máme už celé generace zaměstnanců, které u nás pracují dvacet a více let. Firma roste a lidé s ní.


S náborem nových pracovníků problém nemáte?
Obsadit technické pozice je problematické, jako ve všech firmách, a s dalším rozvojem automatizace to bude problém. Proto spolupracujeme se středními školami a pracujeme na různých variantách podpory při studiu a potenciální výchově budoucích zaměstnanců. Vzhledem k tomu, jak jsou některé procesy s rostoucí automatizací složité, nebude jednoduché některé profese nahradit. Trošku se nám tu vrací zanedbané české školství posledních třiceti let. Podobný problém však určitě mají asi všichni zaměstnavatelé v Česku.
S jakými plány hledíte do nejbližší budoucnosti?
Určitě plánujeme mnoho dalších investic do technologického parku. S ním se následně pojí obsazení novými zaměstnanci. Bavíme se rovněž o třetím výrobním závodu v Česku. S tím, jak se bude měnit struktura nových materiálů, poroste určitě i větší podíl ekologických balení, materiálů, které se budou dát dále recyklovat. To znamená i větší investice do dalších strojů a technologií pro druhotné zpracování. Jak zpracovávat materiály bez odpadů, případně jak odpady dále zpracovávat a vytvářet z nich druhotný produkt a ten uvést na trh. Nedílnou součástí budoucnosti bude i snížení energetické náročnosti výroby, což asi řeší všechny firmy. Plánujeme tedy mnoho investic v krátkodobém i dlouhodobém horizontu.
Patří sem i hledání nových trhů?
Přejeme si zachovat pracovní místa a dál rozvíjet společnost, to znamená i hledání dalších trhů. Současně ale, vzhledem k tomu, že máme spíše převis poptávky nad našimi výrobními kapacitami, jde nám hodně o optimalizaci výroby, abychom dokázali poskytnout dokonalý servis a dodávali včas v rozumných intencích našim současným klientům. Je toho tedy relativně hodně. (usmívá se).
Foto: Archiv Produktion Sito
Buďte první! Přidejte komentář