Zářivá značka automobilu. Úžasný exteriér. Ladné křivky. Slušivá barva. A uvnitř? Lepkavý plast… Rovných deset let firma Carplastix dopřává vozům, především věhlasných značek Ferrari a Maserati, interiér, jaký si skutečně zaslouží. Plasty z její dílny už díky speciální povrchové úpravě nikdy nezačnou lepit. Veškeré grafické prvky přitom zůstanou shodné s originálem. „Za těch deset let jsme nový život vdechli interiérům tisíců aut,“ usmíval se v rozhovoru zakladatel a jednatel společnosti Robert Bohuněk.
Můžete prosím čtenářům osvětlit, čemu konkrétně se firma Carplastix věnuje?
Naším hlavním zaměřením je renovace plastových dílů italských sportovních vozů, především značek Ferrari a Maserati. Specializujeme se na renovaci těchto dílů ve vozech, které byly vyrobeny od začátku devadesátých let minulého století až zhruba po rok 2015.
Proč jenom do roku výroby 2015? A jedná se jen o plastová části?
Od roku 2015 či 2016 už tento problém nová auta neměla, protože výrobci již přešli na novou generaci povrchové úpravy, která nedegraduje časem jako ta, kterou my renovujeme. Nezáleží moc na tom, z jakého materiálu díly jsou, ale renovujeme všechny díly, které mají tuto problematickou povrchovou úpravu. Někdy se tak může jednat i o díly z hliníku nebo jiných kovů.


Jedná se o hodně specifický obor, jak jste se k němu dostal?
Dříve jsem se zabýval renovováním koženého čalounění ve sportovních a luxusních vozech a jezdil po celé republice. Pracoval jsem na kůži na jednom Ferrari, které mělo tenhle problém s plasty. Myslel jsem si, že je někdo poškodil nějakou chemikálií, ale když jsem posléze dělal druhé a třetí Ferrari se stejně rozleptanými plasty, pochopil jsem, že to bude asi problém těchto aut. Tak to před lety všechno začalo. Začal jsem se zabývat tím, jak si s tímto problémem poradit.
Můžete přiblížit konkrétně postup celého procesu?
V podstatě jsou dvě varianty. Při té první si zákazníci poškozené části z interiéru auta sami vymontují, případně využijí služeb servisu a pošlou nám je poštou, nebo osobně přivezou. Druhou možností je, že nám tu nechají celé auto a my poškozené komponenty vymontujeme z auta. Následně už je to pro oba způsoby stejné, rozebereme poškozené části na jednotlivé díly, třeba ovládání klimatizace na jednotlivá tlačítka. Všechny poškozené díly očistíme až na holý základ, plast či kov. Pokud je na nich ještě něco poškozeného, prasklého či zlomeného, opravíme i to a poté znovu naneseme povrchovou úpravu a na závěr opět vygravírujeme grafiku.
Pozná laik, ale třeba i odborník, že se nejedná o originál, ale už opravenou součástku?
Myslím si, že ne. Nová povrchová úprava od nás je velice podobná a stejně tak využíváme totožné grafické podklady pro zpětné nanesení piktogramů na jednotlivé součásti.

Může se po čase problém s lepkavostí povrchu opakovat?
Nemůže, pokud je renovace od nás, tak už se povrch nikdy nerozleptá, protože používáme jinou povrchovou úpravu. V této souvislosti si spousta lidí myslí, že stačí koupit místo poškozených nové oriignální díly. Jenže pokud ještě vůbec jdou sehnat, tak to stejně znamená, že za pár let budou muset tento problém řešit znovu, kdežto po opravě od nás už se to nikdy nestane.
Jak dlouho trvá, než díly zrenovujete?
Standardně trvá kompletní renovace tři týdny. Během zimních měsíců, kdy jsme zavaleni objednávkami, se tato doba může o týden až dva prodloužit.
Prodáváte i nové díly?
Ano. Díly, které jsou často popraskané nebo jinak zničené a nejsou již dostupné od výrobce (nebo nejsou dostupné samostatně a jsou jen součástí většího celku), jsme se rozhodli začít vyrábět. Rovněž se snažíme každý takový díl vylepšit, ať už se jedná o materiál nebo slabiny v konstrukci.


Předpokládám, že působnost firmy nebude omezená pouze na Česko, ale bude sahat i za jeho hranice?
Působíme po celé Evropě, ale děláme zakázky i pro firmy z Austrálie či Ameriky. Pokud jde o Evropu, tak nejvíce zakázek máme ze Švýcarska a Velké Británie.
Proč právě odsud?
Je to jednoduché, je tam nejvíce těchto automobilů. Majitelé se o ně navíc starají a chtějí je mít pěkné. Hlavně na Britských ostrovech je spousta firem, které se zabývají renovacemi, servisem a přeprodejem, stejně tak i osob, která mají tato auta, je tam opravdu hodně.
Máte velkou konkurenci?
Konkurence je samozřejmě čím dál větší, ale v Česku jsme jediní, žádná jiná firma, která by se tímto zabývala, zde není. Naše obrovská výhoda je v kvalitě odvedené práce, protože my ji děláme tak, aby výsledný produkt byl nerozpoznatelný od originálu. Nových firem, které se do tohoto oboru vrhnou, je stále více, ale kvalita jejich práce většinou není odpovídající. V podstatě jedinou naší skutečnou konkurencí, která odvádí kvalitní práci je firma ve Spojených státech
Kolik zakázek za rok vyřídíte a narůstá jejich počet?
Neustále rosteme, za loňský rok to byla necelá pětistovka vozů. Ne vždy se samozřejmě jedná o kompletní interiér automobilu, někdy se jedná jen o část interiéru. Ale za těch deset let už jsme renovovali bezmála šest tisíc vozů.
Zajímalo by mě, jakou největší zakázku jste dosud dělali?
Takto to nejde úplně říci. Pokud se máme pochlubit, tak bych spíše zmínil, že pracujeme pro velké a známé britské firmy jako třeba DK Engineering a Joe Macari nebo přes padesát oficiálních zastoupení Ferrari po celém světě, včetně toho českého. A pak třeba pro majitele jedné z největších sbírek vozů Ferrari na světě, která se nachází právě u nás v České republice
Renovaci provádíte pouze u vozů Ferrari a Maserati?
Dá se to tak skoro říci, je to zhruba půl napůl. Občas tu máme nějaké Lamborghini Diablo nebo Gallardo a Alfu-Romeo 8C, ale to je jen malý zlomek naší činnosti. Je to dáno tím, že s lepkavostí plastových povrchů měly problém téměř jen tyto italské automobilky.
Kolik máte zaměstnanců?
Je nás sedm, ale pokud by se našel někdo šikovný, určitě bychom dalšího kolegu přivítali.
Počítám, že klíčovými požadavky jsou manuální zručnost a trpělivost?
Je to tak. Tento obor je hodně specifický a těžko se najde někdo, kdo by jej už uměl, spoustu prací se bude muset naučit. Určitě je potřeba, aby uměl dělat kolem aut, ideálně měl zkušenost z více oborů, některé části procesu renovace jsou spíše modelařina. Také je potřeba velká trpělivost, protože je to práce o detailech, navíc spousta úkonů je nevratných. Při tom procesu se nesmí nic poškodit, protože už by to nešlo znovu opravit či nahradit, spoustu těch dílů je nesehnatelných. Navíc člověk nemá moc možností si to vyzkoušet.
Co chystáte do nejbližší budoucnosti?
Jak už jsem zmínil, rozjeli jsme výrobu nových dílů, protože spousta jich je poškozených tak moc, že už nejdou opravit, nebo by to bylo tolik časově náročné, že se to nevyplatí. My si tyto díly postupně vytipováváme a začínáme je vyrábět, abychom dodali zákazníkovi kompletní službu. To je náš hlavní cíl do dalších let.
Foto: Archiv Carplastix
Buďte první! Přidejte komentář