Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

VODÁRENSKÁ AKCIOVÁ SPOLEČNOST, a. s. divize Znojmo

VODÁRENSKÁ AKCIOVÁ SPOLEČNOST, a. s. vznikla ze státního podniku Jihomoravské vodovody a kanalizace v roce 1993 a je největší ryze českou provozní společností. Současně se řadí mezi deset největších vodárenských společností v České republice. Její hlavní činností je provozování vodovodní a kanalizační infrastruktury. To znamená, že dodává pitnou vodu a odvádí a čistí odpadní vody více než půl milionu obyvatel v Jihomoravském kraji a Kraji Vysočina. Ve Znojmě sídlí jedna z divizí a právě tu představuje ředitel Ing. Zdeněk Jaroš, MBA.

Pane řediteli, mohl byste nám krátce představit vaši divizi?

Začnu čísly – ve 112 obcích okresu Znojmo a okresu Brno-venkov provozujeme vodovody nebo kanalizace v celkové délce 1425 kilometrů, spravujeme 11 úpraven vod a 36 čistíren odpadních vod. Naším posláním je kvalita, odbornost, dlouhodobé partnerství.

To zní hodně závazně.

Ano, v naší profesi to ani jinak nejde. Dodáváme našim zákazníkům základní surovinu, bez které se nelze obejít, a to je velký závazek. Naši zaměstnanci si tohle reálně uvědomují a v případě potřeby jsou vždy k dispozici.

Co všechno obnáší zajištění dodávky kvalitní pitné vody a odvádění odpadních vod?

Velmi zjednodušeně musíme surovou vodu, ať už podzemní či povrchovou, odebrat a poté ji v úpravnách vod upravit tak, aby splňovala všechny parametry pitné vody. Poté se přečerpává do vodojemů a odtud ke konečným spotřebitelům do vodovodních kohoutků. Veškerá znečištěná voda z domácností, podniků či veřejných organizací pak odchází do kanalizace a tudy až na čistírny odpadních vod. Na čistírnách nejprve odstraníme hrubé nečistoty a následně i ty mikroskopické, zejména biologického původu. Výsledkem je vyčištěná voda, kterou bezpečně vracíme zpět do vodních toků. Všechny procesy podléhají neustálé přísné kontrole, protože musíme mít jistotu, že našim zákazníkům dodáme vodu v nejlepší kvalitě a stejně tak nemůžeme ohrozit kvalitu vodních toků vypouštěním znečištěné vody.

S jakými největšími výzvami se v této oblasti setkáváte?

Výzvou je prakticky každodenní provoz – zajištění bezproblémového zásobování pitnou vodou a odvádění odpadních vod za všech okolností. Mezi ty největší z poslední doby patřily například loňské povodně, které zasáhly i naše město. Vyhnuli jsme se jen o pár centimetrů zatopení naší největší provozované čistírny ve Znojmě – v Dobšicích. I tak byli naši kolegové po celou dobu v pohotovosti a neváhali se zapojit nad rámec s v ý c h běžných povinností. Jejich nasazení, profesionalita a týmová spolupráce byly obdivuhodné. Z dlouhodobého hlediska se potýkáme se stárnoucí infrastrukturou, klimatickými změnami, energetickou náročností provozu a stále přísnějšími legislativními požadavky. To vše vyžaduje neustálé investice, modernizaci technologií a rozvoj odborných kompetencí. I v těchto oblastech se ale snažíme být proaktivní a hledat chytrá, udržitelná řešení.

Jak byste popsal tým lidí, kteří ve společnosti pracují?

Jak už jsem řekl, jsou to profesionálové a svou práci dělají svědomitě. Máme kolegy, kteří do Vodárenské nastoupili po vyučení a pracují u nás prakticky celý život. Ti vám i o půlnoci řeknou, kudy vede jaký vodovod. Samozřejmě se ale snažíme týmy napříč firmou omladit. Spolupracujeme s místními středními školami, a i když současná doba řemeslům moc nepřeje, ke studentům si nacházíme cestu a dokazujeme jim, že naše povolání má budoucnost a velkou důležitost.

Co je podle vás klíčové pro to, aby firma dobře fungovala a zaměstnanci byli spokojení?

 Základem je dobré vedení, otevřená komunikace a důvěra. Dále je to jasná vize, důraz na kvalitu služeb a neustálé zlepšování. Věříme, že jen spokojení a motivovaní zaměstnanci mohou dlouhodobě poskytovat kvalitní služby našim zákazníkům. Proto investujeme do jejich odborného i osobního rozvoje – máme systém interních i externích školení zaměřených na technické dovednosti i měkké dovednosti, jako je komunikace či týmová spolupráce. Dbáme i na vyvážení pracovního a soukromého života, podporujeme zdravé mezilidské vztahy v týmech a pořádáme společné sportovní i společenské akce, kde se setkávají zaměstnanci napříč celou firmou. Věříme, že dobré pracovní prostředí, kde se lidé cítí jako součást smysluplného celku, je klíčem k dlouhodobé stabilitě a spokojenosti.

Jaké investice nebo modernizace jste v poslední době realizovali?

Opravy a údržba vodohospodářské infrastruktury jsou každoročně v řádech desítek milionů korun. Jednáme s vlastníky, tedy zástupci měst a obcí nebo svazků obcí, průběžně. Monitorujeme stav jednotlivých zařízení a plány oprav a rekonstrukcí sestavujeme na několik let dopředu. Největší z investic za poslední dobu byla rekonstrukce úpravny vody ve Znojmě včetně hlavních páteřních vodovodních řadů. Nyní probíhá rekonstrukce již zmíněné čistírny, ta odvádí vodu od více než 99 tisíc obyvatel, proto je její dobrý stav naší prioritou.

Jaké další služby Vodárenská ve Znojmě nabízí?

Naším cílem je udržet cenu vodného a stočného pro obyvatele co nejnižší, proto většinu zisku generujeme z doplňkových služeb. Naše služby jsme rozšířili o činnosti, které s naší profesí úzce souvisí – stavební činnost, projekční a inženýrská činnost, dovoz pitné vody a vývoz jímek, služby za kanalizační přípojkou, čištění kanalizací, laboratorní rozbory, prodej vodohospodářského materiálu. S prodejem materiálu souvisí i naše nová Vodárenská prodejna, kterou jsme nedávno otevřeli.

Co bylo hlavním impulsem pro její otevření?

Rozhodnutí bylo reakcí na rostoucí poptávku našich zákazníků. Proto jsme se rozhodli rozšířit naši nabídku vodohospodářského materiálu i o sortiment určený pro technické zařízení budov, tedy o vnitřní instalace vodovodů, kanalizací, topení a plynu.

Pro koho je prodejna určena a co zákazníkům nabízí?

Jsme partnerem jak pro stavební a instalatérské firmy, tak pro koncové zákazníky. Nově si mohou zákazníci nakoupit koupelnový, instalační i topenářský materiál od prověřených výrobců. Snažíme se o to, aby naše nová prodejna byla místem, kam si zákazníci přijdou nejen nakoupit, ale také pro odborné rady a kvalitní služby.

Jaké jsou plány vaší společnosti do budoucna?

Chystáte další novinky nebo rozšíření služeb? Naší prioritou je neustálé zlepšování kvality služeb a modernizace provozu. Zavádíme do běžného provozu smart technologie, které nám pomáhají efektivněji řídit vodohospodářskou infrastrukturu, lépe monitorovat provozy a rychleji reagovat na případné poruchy. Pracujeme také na dalším rozvoji zákaznického servisu. Spustili jsme online vyjadřovací portál, který usnadňuje komunikaci se stavebníky i projektanty, a postupně rozšiřujeme digitální služby, které šetří čas našim zákazníkům.

Co byste vzkázal čtenářům, obyvatelům našeho města?

Chtěl bych všem obyvatelům Znojma a okolí poděkovat za důvěru, kterou nám dlouhodobě projevují. Jsme si vědomi, že voda je základem každodenního života, a naším cílem je, aby se na nás mohli spolehnout dnes i v budoucnu. Zároveň bych rád pozval všechny, kdo se zajímají o naši práci, aby využili příležitosti nahlédnout do našeho zákulisí – ať už při dnech otevřených dveří, nebo návštěvou naší nové Vodárenské prodejny. A pokud by někdo přemýšlel o smysluplné práci, která má skutečný dopad, budeme rádi, když se k nám přidá.

Foto: Archiv VODÁRENSKÁ AKCIOVÁ SPOLEČNOST

Buďte první! Přidejte komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *