Vytvářet udržitelný cestovní ruch, který nenaruší krajinu, ale zároveň návštěvníkům přinese spoustu zajímavých zážitků. To je cíl společnosti Údolí Svratky, a.s., která vznikla jako zastřešení rozsáhlého projektu zaměřeného právě na podporu a rozvoj turistického ruchu v nádherné přírodě Českomoravské vrchoviny. O společnosti jsme si povídali s jejím zakladatelem Davidem Matuškou.
Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.
Co stálo za vznikem společnosti Údolí Svratky?
Naše snaha o podporu a správný rozvoj udržitelného cestovního ruchu právě v údolí Svratky, které je krásné, ale zatím turisticky příliš neobjevené. Naším cílem je ukázat lidem, že tento kout Vysočiny má rozhodně co nabídnout, dá se tu podnikat spousta zajímavých věcí a rozhodně stojí za to sem přijet strávit nějaký čas.
Jaký byl váš první počin k rozhoupání cestovního ruchu v údolí Svratky?
Slýchali jsme poznámky, že náš kraj kolem Vírské přehrady nemá v zimních měsících co nabídnout. A jelikož jsme se s bratrem rádi věnovali lezení, napadlo nás zamrzlý vírský ledopád využít jako ledovou stěnu. Tím to tak nějak začalo a postupně jsme vymýšleli další projekty a aktivity, které by údolí Svratky oživily a přilákaly sem návštěvníky z různých koutů republiky.

Zmiňujete udržitelný cestovní ruch. Můžete tento pojem blíže vysvětlit?
Udržitelný cestovní ruch nenarušuje krajinu, ale zároveň návštěvníkům nabízí širokou škálu vyžití. Cílem je, aby lidé za zážitky do dané oblasti přijížděli konstantně v menších počtech, nikoliv nárazově ve velkých skupinách. Snaha je také dosáhnout toho, aby co nejvíce aktivit bylo propojených a jednotliví poskytovatelé služeb společně vzájemně spolupracovali, což jim přinese užitek. Pokud se rozhodnou nespolupracovat, budou na tom biti nejenom oni, ale hlavně samotní turisté.
Vaším současným velkým projektem v tomto ohledu je Továrna Vír, kde se bývalou textilku Rotter snažíte proměnit v udržitelné místo, které nabídne spoustu zajímavých aktivit s původním továrním nádechem.
Ano. Před třemi roky jsme dávali dohromady první vizualizace a vize, jak bychom mohli velkému areálu továrny ve Víru vdechnout nový život a nyní už se některé z nich staly skutečností a na realizaci dalších se pilně pracuje.

Co Továrna Vír v současné době může návštěvníkům nabídnout?
Funguje tam ubytování v továrně, kde můžete přespat v několikalůžkových pokojích zařízených v továrním stylu. V provozu je také restaurace, kde se velmi dobře najíte. Nabízíme možnost uspořádání firemních školení a teambuldingů v originálním továrním prostředí. Zajímavou atrakcí je rovněž seskok na laně z továrního komína, který je šestačtyřicet metrů vysoký. Skáče se z plošiny, která je umístěná přesně v jeho polovině.
To je ale pouze zlomek toho, k čemu se dají rozlehlé prostory využít.
Je to tak. Možností a plánů máme spoustu. Například industriální prostory staré uhelny proměnit v multifunkční centrum sportu a zábavy, které nabídne spoustu pohybových aktivit bez ohledu na rozmary počasí. V areálu továrny plánujeme také vybudování farmy, kde si pomocí hydroponie vypěstujeme vlastní ovoce a zeleninu v nezávislosti na ročním období. Tu pak zužitkujeme v místní restauraci. A tím se opět dostáváme k tématu udržitelnosti. Pokud budeme schopni vypěstovat si hned vedle restaurace čerstvé jahody nebo salát i v zimě, odpadne nám mnohakilometrové cestování, které by potraviny musely podstoupit, aby se dostaly až do naší kuchyně.

Na všechny tyto plány a opravu celého areálu továrny jsou a budou potřeba nemalé peníze. Jak se je chystáte financovat?
Původně měl velkou část rekonstrukce vírské Továrny pokrýt klasický úvěr, ale jak jsme se následně dozvěděli od naší banky, Vysočina je pro ně nezajímavý a nedostatečně rozvinutý kraj. Proto jsme se rozhodli jít cestou spoluinvestorů a aktuálně hledáme další silné partnery v regionu, kterým nabízíme myslím mimořádně atraktivní podmínky spolupráce.
Takže mám šanci vlastnit část údolí Svratky? 🙂
Přesně tak. Myslím, že rozvoj turistického ruchu v regionu by neměla být one man show. I proto jsme od začátku firmu připravovali tak, aby umožnila vstup dalším partnerům, kteří si kromě zajímavého zisku odnesou i dobrý pocit ze společných výsledků. Na Továrně Vír jsou pozitivní změny vidět každý den!

Vy celkově neúnavně pracujete na oživení a přestavění cestovního ruchu nejen v údolí Svratky. Co by se podle vás v údolí Svratky. Co by se podle vás v českém turismu mělo změnit?
Rozhodně celkový přístup k tomu, jak se lidem nabízí návštěva turisticky méně „profláklých“ lokalit jako je třeba Vysočina. Například Žďársko je prezentováno kostelem Zelená hora. Tudíž když se někdo chce jet podívat na tuto památku UNESCO, udělá si tam půldenní výlet, který může spojit s cestou úplně někam jinam. Ale cílem by mělo být přilákat do dané lokality turisty ideálně na víc dní. Sdělit jim, že kromě jedné vyzdvihované turistické atrakce je tu spousta jiných hezkých míst, která mohou navštívit.
Ono obecně platí, že čím déle se turista v daném místě zdrží, tím více peněz tam utratí.
Ano. A tím podpoří místní podnikatele, cestovní ruch a rozvoj daného regionu. A to je záměr, na který by se města a obce měli zaměřit. Nabídnout toho turistovi právě tolik, aby měl důvod jen tak neproplout, ale aby zakotvil a zdržel se co možná nejdéle.

Ve spolupráci s Krajem Vysočina pracujete na jednom zajímavém a užitečném projektu. Prozradíte, o co se jedná?
Jde o aplikaci, ve které budou vidět všechny volné ubytovací kapacity v okolí, otevřené restaurace a další služby, které by turista v daném městě a jeho okolí mohl chtít využít. Do aplikace budou mít přístup i pracovníci informačních center, což jim umožní rychle reagovat na poptávky lidí přicházejících na „íčka“. Kromě toho, že jim poskytnou aktuální informace jim systém nabídne možnost pro zájemce ubytování či jinou službu rovnou rezervovat.
Když už přišla řeč na informační centra. I v tomto ohledu jste inovátorem. Jedno takové multifunkční informační centrum vám funguje přímo ve Víru.
Ano. Otázkou je, co vlastně dneska v době, kdy si veškeré informace vyhledáme na internetu, přiměje turistu zajít do „íčka“. Může si tam koupit nějaký suvenýr, ale jinak pro něj návštěva infocentra pozbývá smysl. Ve Víru jsme propojili informační centrum s kavárnou a vzniklo tak KafÍčko, kde si návštěvníci mohou odpočinout u dobré kávy, občerstvit se, a při té příležitosti získati užitečné informace o lokalitě, kde se právě nacházejí. Navíc jsme tam zavedli i malou prodejnu regionálních a farmářských produktů, což vidím jako další možnost využitelnosti infocenter. A věřím, že tak může fungovat nejenom to naše vírské, ale i další zařízení tohoto typu napříč republikou. Kdo pochybuje, ať se k nám do Víru přijede přesvědčit.

Foto: Archiv Údolí Svratky

Buďte první! Přidejte komentář