Dvanáct let se živil pískováním, čistil i Pražský hrad nebo zámek Lednice. Když se rozhodl postavit na vlastní nohy, řekl si, že využije zkušeností, které za svou kariéru získal. A tak v roce 2017 založil společnost Trytech a do Česka přišel e-shop, který tu do té doby neměl obdoby. Přinesl totiž veškeré informace o tryskací technice na jednom místě. Jak se firma postupně rozrůstala a co chystá dál, prozradil přímo její zakladatel Pavel Leška.
Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.
Na začátek bychom si možná mohli vysvětlit co tryskání vlastně je a k čemu se používá.
Tryskání, nebo také pískování, je způsob čištění nebo opracovávání nejrůznějších materiálů. Může jít o kov, dřevo nebo třeba beton. Malé částice (abrazivo), jako třeba písek nebo ocelová drť, velkou rychlostí pomocí stlačeného vzduchu tryskají na daný materiál. Povrchy se tak tímto způsobem mohou čistit, připravovat na další nátěr nebo se prostě jen upraví jejich vzhled.
Jaká je vaše osobní historie v tomto oboru?
K tryskání jsem se dostal hned po škole, když mi bylo asi dvacet. Dalších dvanáct let jsem se tím pak živil a čistil hlavně historické budovy a jiné památky. Byla to sice fajn práce, super zakázky, ale chtěl jsem nějakou změnu. Proto jsem se rozhodl využít svoje znalosti a založil jsem společnost Trytech. Měl jsem jasný cíl – vytvořit firmu, která bude vše ohledně tryskací techniky prodávat, půjčovat a servisovat.

Vytvořili jste tedy e-shop, který byl ale něčím specifický, že?
E-shopy, které do té doby existovaly, toho zákazníkům moc neříkaly. Bylo tam většinou jen pár fotek, několik informací a žádná cena. Konkurence se bála zveřejňovat ceny strojů, které vyjdou i na několik stovek tisíc. My jsme naopak chtěli, aby tam bylo všechno, co jsme schopni dodat. Co nejhezčí fotky, co nejvíce popisů, a hlavně celková pořizovací cena. Chtěli jsme prostě vytvořit ucelený katalog tryskací techniky. K tomu jsme taky připojili informační články, ve kterých zákazníci zjistí, jak tryskání funguje a k čemu se používá. Líbí se mi, že mají všechno na jednom místě. Začínali jsme asi s 2000 produkty, dnes jich máme v nabídce přes 3000.
To už je slušné množství. Jaké značky zastupujete?
Měli jsme štěstí a na začátku jsme získali německé značky Contracor a Comprag. První z nich vyrábí přímo tryskací jednotky, Comprag potom kompresory. Ty jsou samozřejmě pro tryskání dost důležité. Postupem času přicházely další zajímavé technologie a značky. Zmínil bych třeba britskou firmu Vixen a jejich technologii Aquablast. Abrazivo je v jejich tryskacích jednotkách smíchané s vodou, a to dodá otryskaným dílům úplně jiný vzhled, než když se upraví na sucho. Nově zastupujeme i italského výrobce mobilních kompresorů Rotair. Díky nim můžeme realizovat zakázky třeba pro společnosti spravující plynové potrubí. Přijedeme s mobilním kompresorem a tryskací jednotkou a postupně očistíme to, co je potřeba, přímo na místě.


Teď jste vlastně prozradil, že se nevěnujete jen prodeji a servisu…
To vyplynulo tak nějak přirozeně. Po pár letech se mi začali ozývat moji bývalí zákazníci, že by chtěli, abych jim zakázky zase realizoval přímo já. Sehnali jsme šikovného samostatného člověka a nabízíme teď zákazníkům i to, že jim celou zakázku zrealizujeme. Všechno to do sebe skvěle zapadlo. Ozve se nám třeba člověk, který tryskání využije jen jednou za život. Kupovat si od nás stroj mu nedává smysl a půjčit si ho mu nestačí, protože nemá člověka, který by s tím uměl zacházet. I s tím jsme tedy dnes schopni pomoct. Je prostě super, že zákazníkům dokážeme zajistit vždycky přesně to, co zrovna potřebují.
Jaké jsou nejčastější zakázky, kterým se věnujete?
V rámci služeb se věnujeme nejčastěji celkovým konstrukcím. Čistili jsme mosty, lávky, nádrže v chemičkách nebo sloupy trakčního vedení. Dělali jsme ale třeba i kola pro letadla Boeing a Airbus. To byla dost precizní práce. Bylo třeba, abychom odstranili jenom lak a nijak nepoškodili materiál pod ním. Tryskací techniku jako takovou potom nejvíce využívají firmy ve strojírenství. Menší tryskací zařízení si koupí třeba i zámečník do vlastní garáže, ty velké stroje se potom využívají například ve zbrojařských firmách. Naše největší síla je, že jakkoliv velké firmě dokážeme poradit a navrhnout kompletní řešení. Od kompresoru, rozvodů, typu tryskacích kabin i nastavení jemnosti abraziva.

I přesto, že rostla vaše nabídka, tým zůstal celkem malý. Je to záměr?
Určitě ano. Máme dnes čtyři kmenové zaměstnance, a to nám stačí. Práci máme rozdělenou, jsme fajn kolektiv a vládne tu příjemná atmosféra. Naše práce nás baví, a to je potom vidět i na výsledcích celé společnosti. Mým záměrem nikdy nebylo mít firmu o padesáti lidech. Nejsem žádný manažer z příručky a asi by mě to ani nebavilo.
Tým se sice nerozrostl, ale z malých pronajatých kanceláří jste se přesunuli do vlastního areálu.
To byl náš cíl od začátku a jsem moc rád, že se povedlo ho splnit. Začínali jsme v malé kanceláři a k té jsme měli malý sklad o velikosti asi 20 metrů čtverečních. Postupně jsme rostli a před pár lety jsme koupili vlastní areál, který jsme kompletně zrekonstruovali. Dnes tak máme k dispozici asi 1500 metrů čtverečních zastavěné plochy. Díky tomu jsme mohli pořídit tryskací kabiny, které slouží opravdu jen na ukázku pro naše zákazníky. Málokdo chce totiž nakoupit stroje za několik set tisíc a ani je nevidět. Takhle mohou přijet k nám, přivézt si vlastní díly a celý proces tryskání si vyzkoušet. To je fajn a rozhodně to nenabízí každá firma.

Co s firmou dál? Chystáte něco nového?
Řekl bych, že co se týče prodejů, je trh dost nasycený. Cítíme to jak my, tak i naši dlouhodobí partneři. V oblasti služeb ale trochu pokukujeme po laserovém čištění. Chceme si to nejdříve vyzkoušet, prověřit různé výrobce a teprve potom se třeba rozhodnout, jestli budeme nějakou konkrétní značku zastupovat. Hlavně ale budeme vždycky prodávat a poskytovat jenom to, čemu stoprocentně rozumíme a za čím si stojíme. Nechci, aby byl náš e-shop plný věcí, které spolu vlastně vůbec nesouvisí.
Foto: NYKO MEDIA
Buďte první! Přidejte komentář