Od roku 2019 existuje realitní kancelář Kutnohorské reality. Její zakladatelky a majitelky Martina Mejstříková a Silvie Krupková se ovšem na trhu s realitami pohybují už dlouhá léta. „Udržujeme s našimi klienty dlouhodobé vztahy, snažíme se o reality s lidskou tváří. Na tom si zakládáme,“ potvrzují obě dámy.
Jaký byl v realitách minulý rok a jaký očekáváte ten letošní?
Ke konci minulého roku začaly ceny opět stoupat, a to od přelomu roku 2022-23, kdy byl ohromný realitní propad.
Čím to bylo způsobené?
Mohly za to především vysoké úrokové sazby, které kulminovaly v roce 2023. Kvůli úvěrům trh zamrzl. Začalo se to zlepšovat až ke konci loňského roku a nyní by se dalo říci, že se trh oživil a je na vzestupu. Realitní trh obecně roste ve vlnách, růst není lineární.
Čemu přičítáte zvýšený zájem o starší byty v panelových sídlištích?
Troufáme si tvrdit, že za tím byly v minulých letech realizované rozsáhlé developerské projekty, které jsou ale již rozprodané a nyní přišel čas i na staré byty. V roce 2022 a 2023 byla právě velká poptávka po bytech z developerských projektů, proto byla velká stagnace u starších bytů. V loňském roce ten zájem stoupl. Hodně je kupovali cizinci, ale také mladé rodiny, které nedosáhnou na novostavby. A samozřejmě velkou část tvořily rovněž investice do bytů pro následný pronájem.

Obě se pohybujete v oboru realit již dlouhá léta. Co bylo hlavní příčinou toho, že jste se rozhodly před šesti lety spojit své síly do společné firmy?
Jak jste zmínil, obě jsme už tenkrát skutečně měly v tomto oboru téměř 15leté zkušenosti, navzájem jsme se znaly, věděly o sobě. Jedna z nás se zrovna vracela po mateřské, druhá se na ni naopak chystala. Jedna z nás pracovala ve větší síti, ta druhá měla vlastní realitní kancelář a rozhodovaly jsme se, co dál. Pro obě šlo o tak trošku přelomové období. Domluvily jsme se, že společně zajdeme na kávu, kde jsme probraly naši situaci a napadlo nás se spojit. Naše motto „Spolu jsme silnější“ nám dalo sílu toto hektické období zvládnout a firmu rozjet. Řada lidí nám přitom nevěřila.
V jakém smyslu?
Zlí jazykové nám dávali rok, maximálně dva. Prý se dva kohouti, v našem případě spíše slepice (smích), na jednom smetišti nesnesou. A my za tři měsíce budeme společně slavit už šestileté výročí. Jsme pyšné, že jsme vše zvládly a rozhodně nehodláme končit.
Co je na této profesi nejdůležitější?
Jaký by měl být ideální realitní makléř? Určitě lidský. Proto říkáme, že děláme reality s lidskou tváří, na tom si obě hodně zakládáme. Nejde nám jen o kvantitu. Spíše nám záleží na tom, abychom – když se za sebou otočíme, měly čisto, že to děláme pro lidi, ne jenom jako zdroj příjmů. Máme tu práci rády a máme k ní vztah, což se propisuje na tom, jak s lidmi spolupracujeme. Není to tak, že klient přijde a odejde. Udržujeme s nimi dlouhodobé vztahy a pracujeme z velké části na doporučení. Klienti si nás sami vyhledávají.
Jaký význam má lokalita, podlaží, balkon, sklep, parkovací stání a třeba stav nemovitosti na cenotvorbu při prodeji?
Lokalita má zcela určitě hlavní slovo, protože klient se rozhoduje, kde bude mít svůj domov a to je hlavní věc, kterou nezměníte. Další faktory jsou hodně individuální. Můžeme mít klienta, který řekne, že mu na stavu nemovitosti nezáleží, chce si ji upravit podle svého gusta. Jiný naopak řekne, že na to nemá čas a energii, požaduje její dobrý stav, za který je ochoten i připlatit. Je to opravdu velmi individuální, pracuje se tu s emocemi. Jinak ale na cenotvorbu samozřejmě existují cenové mapy, které jsou jakýmsi vodítkem a ukazatelem reálných čísel. Lidé si často myslí, že to, co vidí na Srealitách, jsou prodejní ceny. Ale tomu tak rozhodně není.

Jaký je vlastně český realitní trh?
Podle našeho názoru jsou investice do realit v Česku bezpečné a stabilní. Máme je postavené na zákonech, které dávají smysl. Obecně Evropa je bezpečná. Třeba my, ačkoliv se specializujeme na Kutnou Horu a okolí, spolupracujeme s kolegyní ve Španělsku a v této zemi můžeme nabídnout prodej nemovitosti. Všude to ale tak bezpečné není.
Můžete uvést příklad?
Třeba na ostrově Bali se ve velkém staví investiční byty, které si může každý koupit a pronajímat je turistům. Nikdo zde ale nevlastní pozemek pod stavbou, ten zůstává státu. To u nás takto není. Navíc zde vstupuje i faktor přírodních vlivů. U nás nehrozí tsunami nebo jiné velké přírodní katastrofy, určitě ne v takové míře, jako jinde ve světě.
Co nejkurióznějšího jste pro klienta v rámci prodeje nemovitosti zařizovaly?
Velmi často jsou to bizarní věci, kdy se pousmějeme. Třeba jeden klient, který chtěl kupovat byt, se pokaždé nejprve zavřel v koupelně, protože má prý citlivý sluch a slyší decibely, které jiný člověk nevnímá. (smích) To pro něj byl rozhodující faktor. Často se také stane, že člověk přinese nabídku prodeje nemovitosti, která na to ale není připravená a kdyby ji prodával sám, ocitl by se ve velkých problémech. Stává se také, že někdo chce prodat chatu či chalupu, která ale přitom není zapsaná v katastru nemovitostí, v podstatě tak vůbec neexistuje. V tomto směru bychom zmínily jednu důležitou skutečnost.
O kterou se jedná?
Je spousta kupujících, kteří by si nekoupili nemovitost přímo od vlastníka. Chtějí ji mít prověřenou, proto využívají služeb realitní kanceláře. My jsme totiž vázaní realitním zákonem a případně postihovaní velkými pokutami. U nás tak má kupující jistotu, my mu nemůžeme nic zatajovat
Co byste vzkázaly potencionálním klientům? Je něco, co by měli vědět?
V první řadě, aby se nebáli ozvat či do kanceláře osobně přijít. Nezávazně jim vše vysvětlíme, celý proces s nimi projdeme a oni se pak rozhodnou, zda s námi chtějí spolupracovat. Někdy se lidé bojí, že nad nimi hned budeme stát se smlouvou, ale tak tomu není. Děláme i poradenskou činnost, nechceme hned za každou cenu urvat zakázku, ale lidem pomoci, protože někdy je to opravdu složitá životní situace. Poskytujeme také služby finanční, právní, geodetické, stavební, pomoc při stěhování, jsme navázaní na spoustu profesí a oborů, které se vztahují k realitám. Legislativa je dnes přísná, proto nabízíme komplexní služby, aby klient prodal za nejlepší možnou cenu. Tím, že toto vše provedeme, cenu nemovitosti skutečně dokážeme navýšit.
Vidíte nějaký trend pro následující období?
Dál se budou hodně prodávat investiční byty, protože je to pro nás Čechy stále zajímavý a bezpečný investiční artikl. Dále se otevírá zajímavý segment a tím je komunitní bydlení. Vracíme se pomyslně zpět ke kořenům, kdy pospolitost opět dává nějakou hrdost a sílu. Jak se kdysi komunity spolu družily, tak i nyní lidé hledají nemovitosti, kde mohou být spolu. Jedná se o domy o více jednotkách, se společnou zahradou, nebo řadové domky s jednou zahradou. Je to skutečně návrat ke kořenům.
Foto: NYKO MEDIA, archiv Kutnohorské reality
Buďte první! Přidejte komentář