Jaké je to studovat na škole, kde neexistuje zvonění, místo klasických pětek a jedniček se hodnotí na desetibodové škále a kde se žáci učí nejen látku, ale i zodpovědnost sami za sebe? Mgr. Milada Papoušková, ředitelka Soukromého gymnázia AD FONTES v Jihlavě, nás provedla prostředím, které už více než 30 let pomáhá formovat osobnosti a připravuje je nejen na vysokou školu, ale i na život. Prozradila, proč klade tak velký důraz na individuální přístup k žákům a jak se dívá na současné debaty o budoucnosti víceletých gymnázií.
Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.
Paní ředitelko, můžete nám, prosím, představit školu, ve které působíte?
Mám tu čest vést Soukromé gymnázium AD FONTES, které už více jak 30 let představuje pevný pilíř ve vzdělávání Kraje Vysočina. Naše osmileté gymnázium není jenom místem, kde se žáci učí, ale také prostředím, kde rostou jako osobnosti, objevují své talenty, učí se z odpovědnosti vůči sobě i světu kolem nich. Ráda bych hned v úvodu vyjádřila hluboký respekt těm, kteří stáli u zrodu – paní Mgr. Janě Pavlasové, paní Ing. Aleně Sobotkové a panu PaedDr. Jaroslavu Širmerovi. Ti školu zakládali a byli to zároveň vizionáři, kteří věřili ve smysluplné vzdělávání a položili pevné základy, na kterých dnes můžeme stavět.
Co podle vás stojí za úspěchy vašich absolventů?
Naši absolventi nacházejí uplatnění na prestižních vysokých školách nejen v České republice, ale i v zahraničí. Stávají se z nich úspěšní právníci, lékaři, manažeři, vědci, učitelé, ale také vrcholoví sportovci. Jejich úspěchy jsou pro nás nejen důvodem k hrdosti, ale i potvrzením toho, že naši práci děláme dobře. K žákům přistupujeme individuálně. Máme k nim osobní vztah, klademe důraz na jejich rozvoj, na podporu silných stránek každého z nich. A naopak víme, ve kterých citlivých oblastech jim pomoci. Naši učitelé nejsou pouze učiteli, ale jsou mnohdy i mentory, kteří žákům naslouchají a vedou je. Mnohdy i inspirují. Snažíme se vytvořit prostředí, ve kterém se žák má cítit bezpečně, respektovaně a motivovaně.

Často skloňujete slovo individuální přístup. V čem přesně spočívá?
Na nižším stupni gymnázia, tedy prima až kvarta, dáváme důraz na osobnější přístup ke studentům, protože jsou to pořád děti, které vedeme, učíme je se učit, vytvořit si vazby mezi sebou. Do vyššího stupně gymnázia potom dobíráme menší množství, třeba kolem šesti žáků, kteří zase vnesou do třídy nový vítr. I těm ale dáváme prostor, aby se zadaptovali. Kromě akademického vzdělání nabízíme i řadu dalších aktivit, projektů a samozřejmě i mezinárodních spoluprací. Naši studenti se zapojují do různých soutěží, olympiád národních i nadnárodních, vstupují do nejrůznějších projektů a dobrovolnických aktivit, spolupracujeme s celou řadou ekologických organizací a jazykových institucí. Na rozvoj jazyků dáváme velký důraz. Spolupracujeme také s řadou vysokých škol a univerzit, například s Masarykovou univerzitou, díky níž jsme mohli uskutečnit projekt geologického parku na školní zahradě.
V čem ještě je vaše škola odlišná?
Naše škola je trochu jiná v tom, že nemáme zvonění, vedeme žáky k zodpovědnosti, aby si sami hlídali, kdy mají být na pracovišti. Nemáme běžné pětistupňové známkování, ale desetibodové hodnocení. Na vysvědčení se ale převádí do klasické podoby. Jsme gymnázium, takže jsme náročnější na výkon, ale zároveň se musíme pochlubit, že máme samé úspěšné maturanty, ať už u státní, nebo profilové části maturity. A troufám si říci, že právě díky individuálnímu přístupu se potom žáci dostávají na své vysněné vysoké školy. Zejména individuální přístup je pro nás zásadní závazek. Do budoucna chceme dál být školou, která vychovává a vzdělává jedince sebevědomé, vzdělané, ale také empatické, protože to je v současné době důležité. Chceme, aby byli připraveni měnit svět k lepšímu.
O budoucnosti víceletých gymnázií se aktuálně dost hovoří, je to tak?
Ano, v tomto kontextu bych chtěla zdůraznit, že tato forma studia má své nezastupitelné místo a umožňuje systematický rozvoj nadaných a motivovaných žáků v prostředí, které podporuje jejich intelektuální růst, rozvíjí jejich kritické myšlení i hlubší zájem o dění kolem sebe. Není elitářská, je zkrátka pro děti, které chtějí tvořit, poznávat a růst.
Foto: Archiv AD FONTES

Buďte první! Přidejte komentář