Základní škola IMJ Humpolec je nově vznikající malá moderní škola, která nabízí alternativu ke klasickému vzdělávání. Navazuje na dětskou skupinu Ivana M. Jirouse založenou Zdeňkem a Bárou Rýznerovými, kteří i nadále zůstávají patrony školy. Vychází z principů zážitkové pedagogiky, projektové a badatelské výuky, klade důraz na respektující prostředí s individuálním přístupem. Její motto „S odvahou objevovat, srdcem tvořit“ vystihuje snahu vést děti k samostatnosti, kritickému myšlení a radosti z učení. O tom, čím je škola výjimečná a jak vypadá její každodenní život, hovoří ředitelka Markéta Festová a učitel Ondřej Jahoda.
Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.
Paní ředitelko, pane učiteli, Základní škola IMJ Humpolec je nová soukromá základní škola. Můžete přiblížit, čím je podle vás výjimečná?
Markéta Festová (M. F.): Naším cílem je, aby děti byly aktivními tvůrci svého učení, z učení měly radost a nebyly jen pasivními posluchači. Využíváme metody zážitkové pedagogiky, badatelského a projektového vyučování. Klademe důraz na zdravé vztahy ve třídě a dítěte se svým okolím. Nejde nám jen o znalosti, ale i o dovednosti a hodnoty – odvahu, samostatnost, respekt k sobě i druhým.
Vaše motto zní „S odvahou objevovat, srdcem tvořit“. Co přesně to znamená?
M. F.: Motto je inspirované odkazem Ivana Martina Jirouse, jehož jméno naše škola nese. Pro nás to znamená odvahu nebát se chyb, hledat vlastní cestu a tvořit s radostí. Vedeme děti k tomu, aby se nebály klást otázky, přemýšlely samostatně a dokázaly převést své nápady do reality – ať už ve škole, nebo v životě.

Můžete uvést konkrétní příklad toho, jak projektová výuka vypadá v praxi?
M. F.: Samozřejmě. Nedávno děti pracovaly na projektu o Mexiku. Spojili jsme v něm zeměpis, výtvarnou výchovu, literaturu i přírodopis. Žáci objevovali život ve Střední Americe, vytvořili si funkční model sopky, seznámili se s životním příběhem malířky Fridy Kahlo, pronikli do tajemství výroby čokolády a čokoládu jsme použili při přípravě chilli con carne. Bylo vidět, jak se učivo stalo živým – děti si věci nejen zapamatovaly, ale dokázaly o nich i diskutovat a hledat souvislosti s dnešní dobou. To je přesně ten moment, kdy má učení opravdový smysl.
Pane učiteli, vy se věnujete hlavně matematice a informačním technologiím. Jakým způsobem je učíte?
Ondřej Jahoda (O. J.): V matematice používáme metodu profesora Hejného. To znamená, že děti samy objevují principy a hledají řešení. Učí se přemýšlet logicky, argumentovat a spolupracovat. Vyzkouší si propojení matematiky s reálným životem. V IT rozvíjíme digitální kompetence – od základní práce s technologiemi až po programování a robotiku. Velkou pozornost věnujeme digitální bezpečnosti. Už od nižších ročníků děti pracují s roboty a jednoduchými kódy. Tvoří vlastní projekty a učí se chápat technologie nejen jako nástroj, ale i jako prostředek kreativity.


Velkým tématem je dnes wellbeing ve školách. Jakým způsobem ho podporujete?
M. F.: Velmi nám záleží na rovnováze mezi znalostmi, studijním pokrokem a osobnostním rozvojem. Proto se zaměřujeme na zpětnou vazbu, spolupráci a zdravé vztahy ve škole. Děti se učí nejen látku, ale i tomu, kdo jsou, jak reagují na druhé a jak se rozhodují. Podporujeme jejich samostatnost a zodpovědnost.
Jaké další priority má Základní škola IMJ Humpolec?
M. F.: Velký důraz klademe na angličtinu s rodilým mluvčím, na propojení školy s přírodou a na spolupráci s rodiči. Přestože jsme malá škola, chceme dětem otevřít velký svět – učíme je mediální gramotnosti, kritickému myšlení a také hodnotám, jako je empatie a respekt.


Co byste vzkázali rodičům, kteří přemýšlejí, zda dát své dítě k vám?
O. J.: Základní škola IMJ Humpolec je místo, kde má každé dítě prostor rozvíjet svůj talent i zvídavost.
M. F.: Zveme všechny rodiče, aby se přišli sami podívat, jak škola funguje v každodenní praxi. Nejlépe totiž poznají, zda je naše škola to pravé pro jejich dítě i pro ně.
Foto: NYKO MEDIA
Buďte první! Přidejte komentář