Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.
Vidět není luxus, vidět je nutnost. O takové motto se opírá filozofie už třetí generace rodu optiků zaštítěných jménem Wolfganga Fibingera. Proč ve výlohách jejich provozoven v Chotěboři a Havlíčkově Brodě rozhodně nenarazíte na slovo sleva či o tom, kde dělají lidé v péči o brýle největší chyby, jsme hovoří zeť zakladatele podniku, optik Miroslav Gura.
Optika Fibinger s. r. o. a Oční optika Ivana Gurová. Jak to spolu souvisí?
Zakladatelem rodinné firmy byl můj tchán Wolfgang Fibinger, který ještě za časů státního podniku prošel kvůli svojí tehdy vzácné specializaci řadu adres v celém regionu i mimo něj. První soukromou praxi pak otevřel hned v roce 1991 v Chotěboři a záhy i pobočku v Havlíčkově Brodě. Obrovská poptávka vedla k postupnému rozšiřování sítě provozoven, jedna z nich byla deset let dokonce i v Praze. Obrovské vytížení při snaze o co nejkvalitnější služby a co nejkratší termíny ale vedlo k postupné optimalizaci, která podnik před zhruba deseti lety ustálila na dvou adresách. Nyní v čele chotěbořské optiky stojí dcera pana Fibingera, moje manželka Ivana, provozovnu v Havlíčkově Brodě vede jeho vnučka Kristýna. Jde o samostatné subjekty s vlastním modelem, účetně oddělené, ale úzce propojené rodinnou tradicí. Jsme partneři v odborné debatě, ve výměně zkušeností.
To mi možná budete umět odpovědět i na otázku, zda existují odlišnosti ve vkusu lidí z různých míst.
Mnohokrát mě to napadlo… Existují! A to nejen mezi Prahou a zbytkem republiky, ale dokonce i mezi Havlíčkovým Brodem a Chotěboří, tedy místy vzdálenými od sebe 17 kilometrů. V každé lokalitě je jiná sorta lidí. Rozdíly jsou především estetického rázu – mluvím tedy hlavně o obrubách. Dalo by se snad zobecnit, že čím větší město, tím silnější důraz a konkrétnější požadavek na výslednou vizáž.
Pojďme se po zvědavé odbočce vrátit k vašim službám. Protože jich nabízíte celou řadu, začněme u standardního zákazníka…
Ten k nám přichází s předpisem od lékaře. My oči neměříme. Jednou z mých hlavních zásad je, že by si každý člověk měl, řekněme jednou za tři roky, nechat prohlédnout oči lékařem, a to nejen dioptricky. Může tam totiž nenápadně klíčit nějaký problém a jen lékař to odhalí včas. Podle našich zkušeností dělají lékaři na Havlíčkobrodsku tato vyšetření velmi kvalitně a zároveň nám velmi kvalitně změří i ty dioptrie. Na základě výsledku pak my pomáháme najít zákazníkovi vhodné řešení

Jak moc je to složité? Bez znalosti věci bych si řekla – vyberu si mezi obroučkami a kontaktními čočkami, a je to.
Kontaktní čočky my vůbec neděláme, specializujeme se na brýle. Mluvím-li tedy o čočkách, pak výhradně o produktu, který objednáváme u výrobce a zabrušujeme do obrub. Právě u nich začíná kvalita, kterou bychom všichni měli pro vlastní zrak požadovat především. Proto také máme za partnera světovou špičku, firmu Carl Zeiss. Velmi se nám osvědčila i při konzultacích.
Obrovský rozvoj technologií dnes přináší řadu možností, jak integrovat více potřeb do jedněch brýlí. Dávno neplatí, tady máš brýle na blízko, tady na dálku, případně půlené. Nyní jsou v kurzu multifokální čočky, řeší se už i potlačení myopie u mladých lidí, aby jim dioptrie nepřibývaly (MyoCare), roste kvalita a množství ochranných vrstev. Nejžádanější jsou ty antireflexní na ochranu před všudypřítomným modrým světlem, pořídit si ale lze i hydrofobní pro lepší čištění.
Na laika poměrně velké množství alternativ takříkajíc nad plán…
Proto je třeba každého zákazníka pro návrh řešení pořádně vyzpovídat. Zjistit, jakou profesí se živí, jaké má koníčky, a pomoci mu najít nejvhodnější variantu. V některých případech tak může člověk při vší spokojenosti soustředit všechny potřeby do jediných brýlí v sofistikovaném provedení. Takové řešení by naopak nemělo smysl například u člověka, který pracuje u brusky nebo v jiném prašném provozu, kde je trvanlivost čočky velmi malá. A jsou i dílčí úpravy. Například korekce do slunečních brýlí umožňuje člověku s dioptriemi chránit si zrak před slunečním zářením a zároveň ostře vidět. Totéž umožňují i magnetické klipy na dioptrické brýle, elegantní řešení téhož. Na výběr je toho dnes opravdu spousta.

To jistě platí i o obroučkách. Kolik jich vlastně máte okamžitě na skladě?
Stovky, a každé jsou jiné. Ze zásady nikdy nebereme vícero brýlí jednoho tvaru a typu. Taky by se mi moc nelíbilo, kdyby všichni lidi chodili v uniformě.
A nemají v takovém množství lidé potíže s výběrem?
Potíže jsou jinde, než byste čekala. Zdaleka ne vždycky totiž představa zákazníka koresponduje s předepsanými čočkami. Až 30% lidí má takové dioptrie, že je třeba výběr obrouček zredukovat na ty, do nichž se potřebné čočky dají správně zabrousit. Do některých to nejde vůbec, v jiných by to bylo ošklivě tlusté.
Jak dlouho se u vás čeká?
Pokud jde o běžné dioptrie, které máme na skladě, dokážeme je zákazníkovi do vybraných obrouček zabrousit do hodiny. To není příliš obvyklé, ale proč to neudělat, když to umíme? Nechci sem ty lidi honit znovu, když to není nutné a pro někoho i obtížné. Pokud jsou to složitější věci, třeba multifokály, MyoCare či požadavky na různé vrstvy, dokážeme se domluvit s výrobcem a stihneme to do týdne.
Zabýváte se také opravami a údržbou brýlí. Jakých chyb se lidé nejčastěji dopouštějí?
To je věčné téma optiky. Pokud si pořizuji kvalitní brýle, měl bych jim věnovat odpovídající péči. Utírat je například trikem je spolehlivý průšvih; prach poškrábe čočku i lak na obrubě. Nejdříve je potřeba je opláchnout chladnou vodou, pak odmastit, nakonec šetrně otřít. Řešení je i pro situaci, kdy není voda po ruce. Máme na to komplexní přípravky, včetně sprejů na dioptrické čočky. Varuji před Okenou, ta dokáže drahou čočku zlikvidovat. Další nešvar, brýle na hlavě. Málokomu asi dochází, že hlava je v horní partii širší, a obruba se tak stále vyvrací. Je to jeden z důvodů, proč brýle praskají. Ke stejnému výsledku vede i sundávání brýlí jednou rukou. Popsal jsem nejčastější hříchy. Doporučuji je mít na zřeteli. A hned když máte pocit, že jsou brýle volnější, stavte se. Když je to vyviklané, tak už je pozdě.
Výdaje za brýle nejsou malé. Podle vašeho důrazu na kvalitu usuzuji, že na „akční slevy“ vás nejspíš neužije.
Slovo sleva se mi ve výloze objevit nesmí, hraničí mi to s urážkou zákazníka. Neznamená to přitom, že jsme „drazí“. Jsme féroví. Cenu lze snížit u produktu, který ztrácí na kvalitě, anebo už z podstaty kvalitní není. Naše motto je „Vidět není luxus, vidět je nutnost“. Brak nenabízíme. Poskytujeme našim zákazníkům kvalitní služby, prodáváme kvalitní čočky a kvalitní obroučky. Nebudu to demaskovat ani tím, že to dvakrát zdražím a pak vyhlásím 50 procent slevu. Kdo si kupuje něco levného, musí dopředu počítat s tím, že je to levné. U něčeho, co mi má chránit oči, mi to ale přijde jako těžký hazard. Koupila byste si ve slevě třeba neprůstřelnou vestu? Zeiss kdysi udělal plakát „Nechci slevu, chci vidět“. S tím se naprosto ztotožňuji.
Foto: Archiv Optika Fibinger a Oční optika Ivana Gurová
Buďte první! Přidejte komentář