Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Nerez vydrží v kuchyni věčně, vědí zákazníci firmy NEZA

Na ulici K Silu v pelhřimovské průmyslové zóně je známý místní bufet. Řada lidí ale možná netuší, že je součástí firmy NEZA, významného výrobce nerezových kuchyní, barů a výdejních linek s ročním obratem kolem 140 milionů korun. „V našich kuchyních vaří mimo jiné i známí kuchaři jako Zdeněk Pohlreich, Radek Kašpárek nebo Jan Punčochář,“ říká generální ředitelka společnosti NEZA Petra Tomcová. „Naše produkty nacházejí uplatnění nejen v Česku, ale značná část produkce směřuje i do zahraničí – hlavně do Rakouska, Německa a na Slovensko,“ doplňuje její sestra Hana Vyhnálková, která pracuje v obchodním a marketingovém oddělení firmy.

Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.

Kam až sahá historie vaší firmy?

V roce 1992 bylo u jejího zrodu šest zakladatelů. Ti začínali v bývalých garážích, přes den vyráběli, po večerech obchodovali a vyřizovali administrativu. Dělali zpočátku jednoduché nerezové výrobky – pracovní stoly, nakoupili materiál, nakreslili, nařezali… Nebyla téměř žádná konkurence, takže se na trhu dokázali prosadit, a už v roce 1995 měla firma NEZA 50 zaměstnanců a obrat nějakých 60 milionů korun. Jedním ze zakladatelů byl náš otec, Josef Tomec, který celou firmu nakonec převzal a loni v září odešel do důchodu.

Co všechno děláte dnes?

Specializujeme se na výrobu nerezových zařízení pro gastronomii, přesněji na zakázkovou výrobu. Kromě nerezového nábytku do kuchyní děláme také některé jednodušší spotřebiče. Konkrétně jde o chladící stoly na potraviny a nápoje, chladící vany a desky nebo potom ohřívací stoly pro nádobí a spotřebiče na udržování teploty jídel.

Kdo jsou vaši zákazníci?

Převážně firmy – jedná se o B2B spolupráci. Jen výjimečně je to koncový zákazník, například provozovatel menší restaurace či hospody. Oslovují nás hlavně největší tuzemské obchodní společnosti, jako je pražský Intergast či MASO-PROFIT, které si u různých výrobců objednávají kompletní kuchyně. V posledních letech jsme dodávali nábytek do kuchyní či barů pro obchodní dům Máj, hotel InterContinental, závodní kantýny firmy BMW a nyní vyrábíme pro novou Horáckou arénu v Jihlavě.

Jak vypadá vaše výroba a koho zaměstnáváte?

Nedávno jsme dokončili novou halu, přestěhovali se a máme nyní modernější zázemí. Na začátku stojí konstrukční oddělení, které vytváří výkresovou dokumentaci a umožňuje reagovat na speciální požadavky zákazníků. Dalším článkem výroby je středisko pálení a vysekávání, kde pracují programátoři a obsluha strojů. Samotná výroba pak vyžaduje kvalifikované pracovníky – svářeče, brusiče, elektrikáře, chlaďaře, zámečníky a montážníky.

V dnešní době spousta firem velmi těžko shání zaměstnance, jak jste na tom vy?

V současné době máme 97 zaměstnanců. Kvalifikovaných lidí v těchto oborech na trhu práce ubývá a největším problémem jsou technici chladírenských zařízení, kterých je na trhu nedostatek a velmi těžce se shánějí. Momentálně hledáme i šikovného montážníka. Máme několik klíčových zaměstnanců, kteří pracují ve firmě od jejího zrodu a toho si velmi vážíme.

A co spolupráce se školami?

Snažili jsme se finančně podpořit školu, kde maturitní obor pro chlaďaře v minulosti uzavřeli. Nakonec se ho ale stejně znovuotevřít nepodařilo, protože se na něj nikdo nepřihlásil. Dále spolupracujeme se střední školou SPŠ a SOU v Pelhřimově, jejíž studenti mohou u nás vykonávat praxi. Spolupráci se školami považujeme za klíčovou, protože bez ní se do oboru nedostane dostatek kvalifikovaných lidí pro budoucnost.

Jsou v oboru gastrozařízení nějaké trendy?

Ano. Jednoznačně je to snižování energetické náročnosti. U většiny spotřebičů jsou vzhledem k náročnosti gastroprovozů potřeba vysoké výkony, ale s tím, jak zdražují energie, tak zákazníci samozřejmě chtějí energeticky méně náročné výrobky. Změna je i v tom, že dříve se hledělo především na funkčnost, ale v dnešní době je to už také hodně o designu výrobků.

Vyrábíte i kuchyně do domácností?

Občas ano. Máme zákazníky, kterým vyrábíme například venkovní kuchyně do zahrady či k bazénu, a někteří mají naši kuchyni i doma. Jsou to lidé, kteří vědí, že nerez je věčný, a nezaleknou se vyšší počáteční investice. Navíc se i v oblasti designu výroba z nerezu posunula – dnes máme k dispozici nové možnosti úpravy plechů, které dokáží uspokojit i velmi náročné estetické požadavky. Takových jednotlivců ale skutečně není mnoho.

Jak vás napadlo otevřít v areálu firmy široko daleko oblíbený bufet?

Nejdřív šlo jen o závodní kantýnu pro naše zaměstnance. Protože ale v průmyslové zóně chyběly jiné stravovací možnosti, rozhodli jsme se otevřít ji i pro veřejnost.

Předpokládám, že je bufet přehlídkou moderního vybavení, které vyrábíte…

Upřímně? V tomhle případě platí, že kovářovic kobyla chodí bosa. Ale po úplném dokončení nové výrobní haly máme v plánu investovat i do modernizace bufetu, aby odpovídal našim současným možnostem a standardům.

Foto: Archiv NEZA

Buďte první! Přidejte komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *