Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Medou má to smysl – v Humpolci již 10 let!

Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.

I lidé s handicapem mají své místo ve společnosti. Pomoci jim uplatnit se v běžném životě si klade za cíl humpolecká nezisková organizace Medou. Klienti z řad handicapovaných lidí mohou navštěvovat Centrum denních služeb. Zapojují se i do činnosti Obchůdku pro radost, který Medou rovněž provozuje. Navštívit ho lze na Horním náměstí v Humpolci. Zakoupením drobných výrobků z tvořivých dílen lidé podpoří organizaci, která letos slaví desáté výročí od svého založení. Medou se řídí mottem, které zní „Má to smysl“. „A smysl to má pro vícero stran, nejen pro naše klienty, jejich rodiny, ale i pro lidi, jenž zaměstnáváme a taky pro všechny partnery a podporovatele, kteří nám jakýmkoliv způsobem pomáhají,“ vysvětluje ředitelka Medou Lenka Šlapáková.

Co stálo za vznikem neziskové organizace Medou?

Iniciativa rodičů dětí a mladých lidí s mentálním a kombinovaným postižením z Humpolce a okolí, kteří jim chtěli pomoci se zapojením do běžného života.

Provozujete Centrum denních služeb, kde lidé s handicapem mohou trávit čas. Jak takový den v Centru probíhá?

Tak, aby měl pro klienty co největší přínos, jak v individuální, tak i skupinové rovině. Takže se věnují plno aktivitám, které je mohou rozvíjet a pomohou v každodenním životě. Jedná se o různé nácvikové aktivity, vaření, hygiena, vyrábí drobné dárkové předměty ve tvořivých dílnách, oblíbená je krejčovská dílna. Jezdíme také na výlety, snažíme se jim zprostředkovat pestrý sociální kontakt. Cílem je, aby všichni strávili den co možná nejvíce smysluplně.

Kolik klientů navštěvuje Centrum denních služeb?

V Centru denních služeb máme aktuálně čtyřicet dva klientů. Společně s dalšími projekty pomáháme více jak 60 rodinám. Jsou mezi nimi nejenom děti a mladí, ale i starší lidé. Jsme registrovaná sociální služba, kterou mohou využívat zájemci od šesti do šedesáti let.

Zmínila jste, že klienti vyrábí dárkové předměty. Ty pak prodáváte v obchůdku na Horním náměstí v Humpolci, který rovněž zřizuje Medou…

Ano, jmenuje se Obchůdek pro radost a jeho posláním je přinášet radost na všechny strany. Naši klienti vyrábí většinou drobné dárkové zboží. Říkáme, že do výrobků vloží své příběhy. Pak přijde zákazník, který si výrobek koupí a obdaruje s ním někoho dalšího, takže s jedním výrobkem z Medou se dokáže psát velký příběh. Je to zároveň takový most mezi zdravými lidmi a lidmi s handicapem. Sami klienti v obchůdku i prodávají, což jim pomáhá udržovat sociální kontakt a jejich začlenění se do běžného života.

Jak se vůbec Humpolečtí staví k lidem s postižením?

Myslím si, že v tomto ohledu se nám podařilo prolomit bariéry v hlavách zdravých lidí. Často nás kontaktují školy, školky nebo firmy s tím, že společně chtějí uspořádat nějakou akci nebo setkání a rádi nás z Medou zvou mezi sebe. Osvěta je další směr, v němž Medou za deset let své existence odvedlo velký kus práce. Humpolečtí lidé s handicapem a se specifickými potřebami nejsou uzavřenou komunitou. Naopak se nebojíme co nejvíce otevřít veřejnosti, protože to je přínosné pro všechny.

Co vlastně znamená název organizace – Medou?

Pochází z anglického pojmenování pro louku. A na louce roste celá řada rostlin a je domovem spousty živočichů. Je pestrá a různorodá, stejně jako naše společnost. Žijeme vedle sebe, každý jsme jiný a zároveň jedinečný a všichni si toužíme najít své místo v tomhle pomyslném lučním společenství.

Kromě nevšedního názvu má vaše organizace i zajímavé motto, které zní: „Má to smysl“…

Za těmito třemi slovy se toho ukrývá strašně moc. Medou musí mít hlavně smysl jak pro lidi, kteří zde pracují, tak pro klienty a jejich rodiny, kterým poskytuje bezpečné a důvěrné zázemí. Zároveň dává smysl i institucím a partnerům, kteří nás podporují. Tudíž jako celek je smysluplné pro široké spektrum lidí. A tak to má být, bez toho bychom nemohli fungovat a profesně růst.

Už jsme zmínili, že Medou v Humpolci funguje rovné desetiletí. Co byste mu jako ředitelka popřála k pomyslným desátým narozeninám?

Medou bych popřála hlavně kvalitní zaměstnance, kteří se o klienty starají, i ty, kteří stojí za dalším chodem organizace a práce jim dává smysl, protože právě oni jsou nosnými pilíři celé organizace. Zároveň bych nám přála, abychom naše služby mohli dále zkvalitňovat, reflektovat na rychlou dobu kolem nás všech, naši klienti byli spokojení a navzdory jejich problémům se jim v životě dařilo co možná nejlépe.

📘 Facebook
📸 Instagram

Foto: Archiv Medou

Buďte první! Přidejte komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *