Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.
Firma Liboli s. r. o. je v tuzemsku známa jako spolehlivý velkoobchodní dodavatel elektromateriálu a spotřební elektroniky kvalitních značek s dobrým poměrem cena/výkon. Sázka na kvalitu, podtrženou cenovou stabilitou, vedla i ke vzniku maloobchodní prodejny v Humpolci, místa s jedinečnou atmosférou i nadstandardními službami. „Že se vyšší kvalita vyplácí, lidi zpravidla tuší. Férový prodejce ale musí umět výhody vysvětlit,“ říká majitel a zakladatel podniku Jiří Chmelař.
Vaše podnikatelská historie se začala psát v roce 1991. Byla v roce 1991. Byla v tom, jako u tom, jako u mnoha jiných, touha po pracovním osamostatnění?
Vůbec ne, podnikat jsem netoužil. Jsem ale motoristický fanda a benzín lezl do peněz. Takže jsem hledal zdroj přivýdělku na vlastního koníčka. Tehdy se rodily firmy jako houby po dešti, byla vysoká poptávka po zboží. Jako mechanik elektronických zařízení jsem se vyznal v sortimentu elektro, takže se orientace soustředila právě sem. Záhy to ale nabobtnalo tak, že už nestačil volný čas a víkendy. Dilema mi usnadnil konec mého tehdejšího zaměstnavatele. Za vznikem regulérního velkoobchodu tak stála souhra okolností, ale další vývoj už šel ruku v ruce s přesvědčením, že když se něco dělá, tak se to má dělat pořádně.
Otevření maloobchodní prodejny v Humpolci šlo také na vrub okolnostem?
To ne, za tím stálo zdravé naštvání. Orientace našeho velkoobchodu na prověřené značky totiž u venkovských prodejců často narážela na pro mě nepochopitelné argumenty. Když to řeknu kulantně, poptávali takovou tu naleštěnou bídu s lákavou cenovkou. Z věty, že kvalitní značky jsou pro Pražáky ale ne pro chudý kraj, kde lidi nemají peníze, mě brní uši dodnes. Otevřením prodejny, kde prodáváme náš velkoobchodní sortiment, jsme chtěli dokázat, že to není pravda. Vždyť člověk, který sahá hlouběji do kapsy, má o důvod víc pořídit si to, co mu bude sloužit déle a lépe!

Zjevně jste tedy dokázali, že lidé na kvalitu slyší.
Ale sebelepší teorie se sama neprosadí. Každý odkývá, že člověk není tak bohatý, aby si mohl dovolit kupovat levné věci, ale když pak má v praxi za poctivý výrobek vydat o něco víc, musí být přesvědčen, že mu to za to stojí. Tady je nezastupitelná role zkušených prodavačů a občas i bonus. Klasický příklad jsou televize. Lidé často odmítají obrazovky s větší úhlopříčkou s tím, že na televizi stejně koukají zblízka. Tak jim dáváme možnost si to na týden vyzkoušet, že když jim nebude vyhovovat, vezmeme si ji zpět. Zkuste hádat, kolik se jich vrátilo… Záruka zpětného odběru je naše specialita hlavně ve velkoobchodě. Váhavým odběratelům u dražšího zboží říkáme: vystavte to. Když to neprodáte, vezmeme si to zpět. Za svým sortimentem si stojíme. A funguje to.
Konkurence řetězců vám vrásky nedělá?
Naše prodejna má celou řadu výhod, lidé je za ta léta znají a míří za nimi. Vedle prodeje kvalitních spotřebičů se zárukou poskytujeme kompletní servis; dovezeme, zapojíme, zprovozníme a odvezeme starý spotřebič k ekologické likvidaci. Pokud je to z nějakých důvodů třeba, svým zákazníkům zprostředkováváme i opravu či náhradu kus za kus. Reklamovanost však máme pod jedno procento: naši dodavatelé si to hlídají. Kromě televizí, rádií i autorádií, velkých i malých domácích spotřebičů a příslušenství či kompletního sortimentu světelných zdrojů (autožárovky nevyjímaje) máme i speciální sekci pro elektroinstalační materiál. Stavebníci si u nás mohou otevřít úvěr, a v jeho rámci vrátit nepoužité zboží. Spolupracujeme s truhláři při výrobě kuchyní. Dokonce si u nás můžete vyvolat klasické fotky z galerie v mobilu. Těšíme se na další spolupráci s našimi zákazníky.
Foto: Archiv Liboli
Buďte první! Přidejte komentář