Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Když výuka praxí nejsou jen prázdná slova

Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.

Střední škola informatiky a cestovního ruchu SČMSD v Humpolci nabízí jedinečnou kombinaci kvalitního vzdělání v moderně vybavených učebnách s důrazem na reálnou praxi. Jde o menší školu s rodinnou atmosférou, kde je důležitý individuální a podporující přístup a kde je naprosto běžná vzájemná spolupráce a respekt mezi studenty maturitních i učebních oborů.

V  nabídce figurují dva maturitní obory: Informační technologie a Obchodník – specialista na cestovní ruch a tři učební obory: Kuchař-číšník, Reprodukční grafik a  Mechanik digitálních sítí. Vedle denní formy studia je populární také kombinovaná forma studia oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.

Maturitní obor: Informační technologie

„Na oboru IT oceňuji rozmanitost a široké spektrum odvětví, kterým se mohu věnovat. Díky dostupné moderní technice mám možnost rozvíjet své zájmy nejen ve škole, ale i doma. Zpočátku jsem si nebyl jistý, jakému směru se chci věnovat, ale během studia mě zaujalo hned několik oblastí. Velmi mi pomáhá podpora učitelů a spolupráce se spolužáky. Studium IT mi tak dává pevný základ pro další profesní rozvoj.“  Ondřej Novák, student 3. IT

Studenti se v  rámci oboru v moderních počítačových učebnách seznamují s  programováním, správou sítí, hardwarem, operačními systémy, tvorbou webových stránek i  se základy kybernetické bezpečnosti. Pravidelně se účastní soutěží, projektových dnů a mají možnost pracovat na zakázkách pro veřejnost. Škola je také akreditovaným testovacím střediskem, takže studenti mohou už v rámci svého studia získat některý z ECDL certifikátů s mezinárodní platností.

Absolventi jsou kvalifikovaní techničtí pracovníci, kteří se mohou uplatnit jako technici prostředků výpočetní techniky, pracovníci uživatelské podpory, programátoři, správci aplikací, operačních systémů či počítačových sítí, obchodníci s prostředky informačních technologií nebo jako technici v  oblasti hromadného zpracování dat i  ve studiích DTP. Samozřejmě mohou pokračovat ve studiu na vysokých školách.

Maturitní obor: Obchodník – specialista na cestovní ruch

„Oceňuji praxe, které obohatí člověka nejen v oboru, ale i v jeho komunikačních dovednostech, a dají mu konkrétnější představu, jak to vlastně v práci funguje. Díky útulným prostorám školy se tu cítíme jako v rodinném domě a příjemnému prostředí taktéž velice přispívají sympatičtí učitelé. Také máme možnost díky exkurzím navštívit různá místa a poznávat je spolu se staršími spolužáky, anebo je později naopak představovat těm mladším.“ Martina Ságlová, studentka 1. O

V průběhu čtyřletého studia studenti zvládají nejen účtování, logistiku a management, ale učí se i to, jak sestavit zájezd, zorganizovat a  propagovat výlet, vést skupinu nebo připravit animační program. Od prvního ročníku si osvojují průvodcovské dovednosti přímo v terénu, později už samostatně plánují a  realizují zájezdy. Připravují se tak jak po stránce teoretické, tak i praktické pro široké spektrum ekonomických, obchodních, administrativních a  organizačních činností spojených s  provozem a  řízením maloobchodní jednotky či obchodní firmy.

Absolventi mohou pokračovat ve studiu na vysokých školách. Ti, kteří se rozhodnou nastoupit do praxe, najdou uplatnění například v cestovních kancelářích, jako průvodci nebo animátoři, v bankách a pojišťovnách, na administrativních pozicích nebo třeba jako letušky či stevardi.

Učební obor: Kuchař-číšník

„Můj obor mě osobně baví díky kamarádům, které jsem tu našla, a také díky skvělé mistrové. Jsem ráda, že můžeme získat zkušenosti, které nás posouvají v pracovním životě dál, ať už jde o různé kurzy, nebo například pracovní stáže v zahraničí v rámci programu Erasmus+.“ Vendula Pryclová, studentka 1. K

V  rámci tříletého učebního oboru Kuchař-číšník se studenti připravují na profesní dráhu v jednom z nejžádanějších pracovních odvětví. Vzdělávají se jak v teorii, tak i  v  praxi – ať už ve cvičné školní kuchyni, anebo v konkrétních provozovnách. K  tomu mají možnost zúčastnit se baristického nebo barmanského kurzu či kurzu studené kuchyně a carvingu. Kuchaři-číšníci rovněž sbírají zkušenosti při přípravě občerstvení na společenské události nebo veřejné akce.

Cílem je, aby se absolventi po získání výučního listu bez problémů zapojili do běžného provozu profesionální kuchyně a zvládli komunikaci se zákazníky.

Učební obor: Reprodukční grafik

„Obor Reprodukční grafik jsem už sice úspěšně dokončila, ale velmi mě bavil a ráda na něj vzpomínám. Během studia jsem si vyzkoušela širokou paletu dovedností, jako je sítotisk, linoryt nebo práce s grafickými programy. Velkým přínosem byla pravidelná praxe. Škola je navíc výborně vybavená – k dispozici jsme měli moderní polygrafické studio, fotoaparáty i grafické tablety a mnoho dalšího. Po dokončení jsem se rozhodla pokračovat ve studiu v oboru IT, kde jsem také velmi spokojená.“ Denisa Přibylová, absolventka RG, studentka 3. IT

Tento obor umožňuje studentům získat nejen znalosti a dovednosti v oblasti grafického designu, ale především je vede k modernímu a  pečlivému zpracování tiskovin i dalších propagačních materiálů. Skládá se jak z teoretické výuky, tak i z praxe ve školním, moderně vybaveném, polygrafickém studiu a z praxe ve firmách. Díky tomu se studenti podílejí na reálných zakázkách pro veřejnost a už během studia poznávají vybranou profesi.

Absolventi najdou uplatnění například v  reklamních agenturách, menších firmách nebo si mohou založit vlastní podnikání.

Učební obor: Mechanik digitálních sítí

„Při studiu tohoto oboru získávám cenné zkušenosti v oblasti elektrotechniky i telekomunikace. Na školních praxích jsem se naučil například zapojovat obvody a zásuvky, pájet součástky a testovat různé komponenty. Na firemních praxích jsem zase poznal montáž fotovoltaických panelů, a především skutečné pracovní prostředí. Dostal jsem zkrátka pevné základy pro budoucí profesní uplatnění.“ Martin Ryzler, student 3. DS

Mechanici digitálních sítí získávají všeobecné, odborné i manuální znalosti a dovednosti k  profesionálnímu výkonu povolání spojový mechanik na mnoha pracovních pozicích. Samozřejmostí je rozdělení výuky na teoretickou i praktickou část. Učí se zapojovat, nastavovat a servisovat síťové prvky, orientovat se v  dokumentaci a využívat moderní nástroje pro diagnostiku. Učební plán zahrnuje například nejen informační technologie, elektrotechniku, počítačové sítě a  systémy, ale také ekonomiku a  daňovou evidenci. Nezapomíná se ani na výuku bezpečnosti práce a komunikace se zákazníkem.

Absolventi najdou uplatnění například ve firmách v  oblasti IT a  telekomunikačních sítí a v servisních firmách nebo jako pracovníci údržby či operátoři datových sítí.

Kombinovaná forma studia:

Maturitní obor: Předškolní a mimoškolní pedagogika

Absolventi mohou pracovat jako učitelé mateřské školy nebo jiného zařízení pro děti předškolního věku, školních družin a školních klubů nebo jako vychovatelé či pedagogové volného času ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání.

Studium se uskutečňuje formou čtrnácti celodenních sobotních konzultací během školního roku, přičemž osobní účast je vyžadována. Další část studia je realizována prostřednictvím e-learningového prostředí. Během studia je třeba v  každém školním roce absolvovat odbornou praxi.

Olga Krankusová je ředitelkou Střední školy informatiky a cestovního ruchu SČMSD v  Humpolci osmým rokem. Velký důraz klade na propojení teorie s  praxí, s  čímž souvisí i  fakt, že se studenti zapojují do veřejného dění v  regionu. K tomu se připojuje stále rostoucí počet zákazníků, kteří využívají nabízených služeb školy pro své podnikání nebo svou činnost, což zase přispívá k tomu, aby mladí lidé získali co možná nejvěrnější vhled do reálného pracovního světa.

V čem vidíte silné stránky vaší školy?

Určitě je to právě již tolik zmiňované propojení teorie s  praxí, protože to opravdu nejsou jen prázdná slova. Díky spolupráci se smluvními partnery a firmami v regionu se nám daří studentům přibližovat skutečné pracovní prostředí. Dále bych chtěla zmínit malé, ale o to přátelštější prostředí školy a také nadstandardní vybavení.

Jeden z předmětů, který se na vaší škole vyučuje, je předmět nazvaný Fiktivní firma. O co jde?

Žáci v  maturitních oborech získávají v tomto předmětu i praktické dovednosti dle studijního zaměření. Naučí se pracovat ve skupině, vymyslí projekt od A do Z a plně pracují na jeho realizaci a propagaci. Příkladem může být náš školní bufet.  

Škola je aktivní i mimo učebny. Jak se podílíte na dění v regionu?

Díky aktivním učitelům a  motivovaným žákům je možné se aktivně zapojovat do různých aktivit. Podporujeme například Humpolecký masopust, Humpolecké Velikonoce, PostBelluma Příběhy našich sousedů, připravujeme akce pro základní školy nebo širokou veřejnost. V našich dílnách v rámci odborného výcviku pracujeme na reálných zakázkách, díky čemuž jsme za poslední roky získali řadu stálých zákazníků.

Foto: Archiv Střední škola informatiky a cestovního ruchu SČMSD v Humpolci

Buďte první! Přidejte komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *