Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

G-centrum se neustále snaží svým klientům život zpestřit

Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.

G-centrum Tábor, domov pro seniory, poskytuje sociální pobytovou službu podle individuálních potřeb seniorů tak, aby byla v maximální míře podporována nezávislost a samostatnost seniorů. Více už prozradila ředitelka Jana Svačinová.

Jaké je poslání G-centra Tábor?

G-centrum Tábor je příspěvková organizace, která sdružuje šest sociálních služeb. Jejím posláním je poskytovat pomoc v řešení nepříznivých sociálních situací obyvatel žijících na Táborsku. Svoji pomoc poskytuje různým věkovým skupinám, nejvíce však seniorům.

Prioritou současných sociálních služeb je umožnit seniorům zůstat co nejdéle v domácím prostředí. Domácí prostředí poskytuje seniorům známé a důvěrné místo, kde se senioři cítí bezpečně, mají své soukromí, stabilitu a v neposlední řadě sociální kontakt s rodinou a přáteli. V domácím prostředí mohou senioři využít pečovatelskou službu, která pomůže seniorům se základní sebeobsluhou: donáškou nákupů, obědů, pomoc s úklidem, oblékáním, hygienou a podobně.

Senioři žijící v domácím prostředí mohou využít také ambulantní službu denní stacionář, který mohou navštěvovat v pracovních dnech. Tato služba umožňuje podporu a pomoc v době, kdy jim nemůže být zajištěna péče rodinnými příslušníky.

Senioři mohou využít i pobytovou odlehčovací službu v Čekanicích. Služba slouží k odlehčení rodině v péči a zajišťuje nepřetržitou pomoc při sebeobsluze.

Pokud již rodina péči v domácím prostředí nezvládá a senior má těžkou nebo úplnou závislost na pomoci druhé osoby, může využít sociální službu domov pro seniory. Domov pro seniory je pobytová sociální služba na dobu neurčitou a poskytuje 24hodinovou péči.

Pro osoby trpící demencí je vhodná sociální služba domov se zvláštním režimem. Tato pobytová služba rovněž poskytuje nepřetržitou péči na dobu neurčitou. Domov se zvláštním režimem je uzavřené zařízení, které klientům umožňuje žít v bezpečném prostředí se specifickým přístupem péče.

Ženy a jejich děti, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci, mohou využít sociální službu azylový dům pro ženy a matky s dětmi, která jim poskytne dočasné ubytování, podporu a pomoc pro překonání krize, získání stability a zařazení se do běžného života. Tato služba aktivně spolupracuje se sociálním odborem města Tábor.

Předpokládám, že na tyto služby je potřeba také odpovídající počet zaměstnanců…

G-centrum má v současné době přes 230 zaměstnanců. V letních měsících přichází brigádníci a oceňujeme i celoroční pomoc dobrovolníků. Naší prioritou je mít dostatečný počet kvalifikovaných zaměstnanců. Náš pracovní tým zahrnuje širokou škálu profesí: pracovníky v přímé péči, zdravotní sestry, sociální pracovníky, kuchařky, pracovníky úklidu, pracovníky údržby, recepční, ekonomky, pečovatelky. Velký důraz klademe na vzdělávání. Aby se v naší organizaci cítili dobře, organizace myslí i na jejich podporu formou bonusů: stravování, týden dovolené navíc, příspěvek na důchodové připojištění a další.

Bohužel, počty zdravotnického personálu poslední dobou klesají, práce v pomáhajících profesích je náročná a s odchodem do důchodu populačně silných ročníků, se situace ještě zhorší.

Kolika klientů se vaše činnost týká?

To záleží na konkrétní službě. Domov pro seniory má kapacitu 146 lůžek a ročně poskytujeme sociální službu pro zhruba 180 klientů. Domov se zvláštním režimem má kapacitu 45 lůžek a ročně poskytneme službu obvykle 55 klientům. Odlehčovací služby mají kapacitu 6 lůžek a v loňském roce byla služba poskytnuta 66 klientům. Denní stacionář má kapacitu 18 klientů a ročně službu využije přibližně 45 osob. Pečovatelská služba má kapacitu 25 klientů a ročně poskytne službu kolem 400 klientů. Azylový dům pro ženy a matky s dětmi má kapacitu 59 lůžek a ročně využije službu kolem 35 žen, s kterými přicházejí i jejich děti, takže je v domově stále živo.

Bude potřeba do budoucna rozsah služeb rozšířit?

Určitě ano. S rostoucím počtem starších lidí se zvyšuje poptávka po sociálních službách. Nedostatek pobytových sociálních služeb vede k preferenci setrvání v domácím prostředí co nejdéle za využití terénních a ambulantních sociálních služeb, čímž se zároveň zvyšuje i poptávka po těchto službách. Nedostatek je rovněž domovů se zvláštním režimem.

Důležitý je ale i druhý pohled na celou věc. Na zajištění nových sociálních služeb je potřeba dostatek zaměstnanců, kterých je v současné době na trhu práce naopak nedostatek.

Nakolik jste spokojeni se zázemím, které ke své práci máte k dispozici?

Myslím, že máme dostatečnou podporu od našeho zřizovatele, kterým je město Tábor, ale také od kraje, který nás finančně dotuje a metodicky podporuje.

Pokud jde o pomůcky pro naši práci, máme asi všechno, co je pro manipulaci s osobami potřeba. Snažíme se zavádět různé novinky, abychom mohli strávit co nejvíce času s našimi klienty.

Co plánujete do nejbližší doby?

Neustále se snažíme vylepšovat vybavení pokojů, aby se klientům dobře žilo. Rádi bychom zrealizovali rekonstrukci gastroprovozu. Probíhají opravy balkonů. Předěláváme a vylepšujeme společné prostory. Čeká nás výměna dvou výtahů za modernější typy.

Podporujeme mezigenerační setkávání, spolupracujeme se školami, mateřskými školami, různými sportovními kluby, organizacemi, dobrovolníky a naším klientům se snažíme život co nejvíce zpestřit. Nenahraditelný je pro naše klienty kontakt s jejich blízkými a naší snahou je tyto kontakty co nejvíce podporovat. Vítáme například zapojení rodin do života seniorů v domově. Někteří rodinní příslušníci dělají pro naší službu různé přednášky, jiní se stali dobrovolníky, pořádáme akce, kterých se rodinní příslušníci účastní a mohou si je užít společně se svými blízkými. Naposledy to bylo třeba „Vítání léta“.

Také bych zmínila, že využíváme virtuální realitu, prostřednictví které se mohou senioři podívat do míst, kde ještě nebyli nebo naopak, na které mají hezké vzpomínky. Seznamujeme klienty s různými IT technologiemi.

Snažíme se klientům zajistit kvalitní a vyváženou stravu, která odpovídá jejich potřebám a nárokům. Současně ale chceme, aby jim jídlo chutnalo. Jídelníček sestavujeme z jídel, která mají klienti rádi a vařili si je doma.

Co byste řekla na závěr?

Je pro nás důležité, abychom byli moderní a otevřená organizace, přívětivá ke klientům i jejich rodinám.

Foto: Archiv G-centrum Tábor

Buďte první! Přidejte komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *