Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Firmu SILNICE HEJDA charakterizuje motto „Síla v pohybu“ přesně

Již více než čtvrt století dlouhou historii píše pelhřimovská společnost SILNICE HEJDA s. r. o. Ta se věnuje autodopravě v silničním stavitelství a z původních dvaceti sklápěcích tatrovek a stejného počtu řidičů je dnes robustní podnik se dvěma pobočkami, dalšími detašovanými pracovišti, více než stovkou vozidel mnoha typů a podobného počtu zaměstnanců. „Byly doby, kdy jsme meziročně rostli třeba o deset zaměstnanců, v posledních letech je to už klidnější,“ přiznal majitel firmy Tomáš Hejda.

Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.

Jak dlouho už se firma SILNICE HEJDA pohybuje na českém trhu?

Vznikli jsme v roce 1999, kdy ji založil můj otec Josef Hejda s tím, že jsme tehdy měli asi dvacet sklápěcích tatrovek a služby převážně v silničním stavitelství. Máme dvě pobočky v Pelhřimově a Soběslavi, přibližně stejně velké, v nichž i nadále zajišťujeme dopravu v silničním stavitelství. I když to možná bylo v původním záměru při vzniku firmy, silnice nestavíme.

Nabídka vašich služeb obsahuje několik činností. Tou první je autodoprava. Čeho konkrétně se týká?

Poskytujeme komplexní služby v oblasti přepravy sypkých hmot v silničním a pozemním stavitelství, to znamená písek, hlína, beton či různé druhy štěrku. Stejně tak i obalovanou drť, která se pokládá jako finální povrch na silnice. K tomu můžeme nabídnout různé velikosti stavebních vozidel.

Můžete být konkrétnější?

Provozujeme jak těžká stavební vozidla s pohonem všech kol, tak lehká silniční vozidla s vysokou nosností až 32 tun. Pomáháme našim zákazníkům maximálně zefektivnit proces dopravy stavebních materiálů. Čím více materiálu jeden vůz uveze, tím je to pro zákazníka levnější. Na druhou stranu se těžší vozy nedají použít v každém terénu či lokalitě, proto je naše nabídka širší.

Což by mělo být vaší velkou výhodou, že?

Asi ano. Umíme kompletně vyřešit přepravní požadavky klienta dle jeho individuálních potřeb. Na jedno jeho zavolání jsme schopní mu dovést požadované množství materiálu třeba deseti vozy.

Jak rozsáhlý vlastně máte vozový park?

Dnes to čítá přibližně 110 nákladních automobilů. V Pelhřimově mají svoji stanici pro Kraj Vysočina a ze Soběslavi zase obsluhují zákazníky v jižních Čechách. V každém z obou krajů pak máme ještě jedno, řekněme detašované pracoviště, stanici pro auta, konkrétně v Jihlavě a Českých Budějovicích. V jižních Čechách pak ještě máme určité zázemí v Písku. V letní sezoně si podle množství zakázek ale najímáme další vozy, takže nám jich denně jezdí ještě klidně dalších padesát navíc.

Další nabídkou je přeprava nadměrných nákladů?

Předpokládám, že tuto možnost moc firem na českém trhu nenabízí… Určitě jich není mnoho, ale nedostatkové zboží to není. Provádíme přepravy vozidel, strojů a ostatních nadměrných nákladů po celém území Česka. Vlastníme kvůli tomu podvalníky o nosnosti až padesát tun. Nabízíme zajištění přepravního povolení, pojištění nákladu a zajištění doprovodných vozidel. Často si nás najímají menší firmy v tomto oboru, které mají počet vozidel v jednotkách kusů a kupovat takovou techniku se jim nevyplatí.

Provádíte rovněž jeřábnické práce. Můžete zmínit, kdo konkrétně třeba tyto služby využívá?

Vlastníme autojeřáb o nosnosti bezmála třiceti tun a dosahu přes jednatřicet metrů, který je v průběhu celého roku do statečně vytížený. Spektrum našich zákazníků je v tomto směru velice široké, což odpovídá velkému záběru, pro něž je jeřáb použitelný. Třeba řadový občan si nás pozve, když chce přemístit nový bazén na zahrádku. Firmy pro změnu při montáži nějaké haly, kdy jeřáb stojí měsíc na jednom místě a zvedá nosníky či různé části střešní konstrukce. Pomáháme městům a obcím při ořezávání vysokých stromů, stejně tak při umístění vánočních stromů. Spektrum je skutečně široké. Někdy má jeřábník za jeden den třeba pět prací na různých místech po jednom zdvihu, jindy je třeba dva měsíce zapatkovaný na stejném místě.

Poslední vaší činností v nabídce je prodej kameniva. Máte vlastní lom?

Ne. Dodání kameniva zajišťujeme dopravou z různých lomů a pískoven, které jsou rozmístěny po celém území Vysočiny a Jihočeského kraje. Nejvíce spolupracujeme s lomy Slapy, Nemojov a Bílý Kámen. Všechny výrobky jsou certifikovány a odpovídají požadavkům normy.

Dodáváte tento materiál častěji firmám, nebo jednotlivcům?

Spíše jde o menší zakázky, klasicky pro rodinný dům, kdy je potřeba několik vozů písku, kamení nebo jiného materiálu ve stavebním průmyslu. Pokud chce někdo velké množství materiálu, třeba tisíc tun, domluví se napřímo s lomem, odkud si jej pak odveze po vlastní ose.

Když vezmu v potaz, že máte v provozu více než stovku vlastních strojů, předpokládám, že přes stovku půjde rovněž počet vašich zaměstnanců. Je to tak?

Je to tak, aktuálně máme přibližně 120 zaměstnanců. Převážně se samozřejmě jedná o řidiče plus mechaniky a také administrativní pracovníky. Vyrostli jsme za ty roky poměrně výrazně. Začínali jsme s dvaceti řidiči, byly doby, kdy jsme rostli tempem deseti nových pracovníků ročně. V posledních letech se to „zklidnilo“, ale pořád každý rok dva tři noví řidiči přibudou.

Je v současnosti obtížné sehnat profesionálního řidiče?

Problém to je, protože řidičů je málo. Je to velký problém.

Co je hlavní příčinou?

Asi to není ve vnímání společnosti úplně lukrativní práce, navíc je pracovní doba velmi pružná, občas nárazová. Jde také hodně o sezonní práci. V létě, když je hezky, je jí mnohem více, v zimě až tolik ne. Navíc se může lišit den ode dne. Když je práce rozdělaná, je třeba ji dodělat, nelze od ní jen tak odejít. Tak to prostě je.

Na vašich webových stránkách jsem si všiml motta „Síla v pohybu“. Můžete ho prosím podrobněji rozvést?

Toto motto vzniklo už za vedení mého tatínka, kdy jsme nad ním přemýšleli na společném sezení s našimi zaměstnanci. Už ani nevím, koho napadlo, ale všem se nám líbilo. Síla je v tom, že je nás hodně. Auta, to je zase neustálý pohyb.

Máte v plánu další růst a zvětšování společnosti, nebo spíše stabilizaci současného stavu?

Nejsem typ, který by dělal do budoucna velké plány. My jsme většinou skokově rostli s tím, jak se nám podařilo získat velké zakázky. V jižních Čechách třeba při dostavbě dálnic D3 a D4, na Vysočině pro změnu při rozsáhlé rekonstrukci D1. Nakoupili jsme nová auta, nabrali lidi a když velká zakázka skončila, snažili jsme se objem práce i zaměstnanců dál udržet. Plány dalšího většího růstu nemám, motivace se dál rozšiřovat tu není. Ale uvidíme, co nám další roky přinesou.

Foto: Archiv SILNICE HEJDA

Buďte první! Přidejte komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *