Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.
Společnost Feroplast, tradiční výrobce drátěných produktů a prvků pro skladové systémy, prošla zásadní změnou. Po více než třiceti letech přešla pod křídla strojírenské skupiny ANACOT CAPITAL a. s. Přestože majitelé firmu prodali, zůstávají v ní i nadále aktivní, aby zajistili plynulý přechod. Co vedlo k prodeji a jaké nové příležitosti to firmě přináší? O tom hovoří Jiří Ondráček, jeden z jednatelů.
Jak a kdy vznikla společnost Feroplast a jaký je váš osobní příběh ve firmě?
Firma jako taková vznikla v roce 1991, kdy se domluvili tři zaměstnanci společnosti a firmu zprivatizovali. Od tohoto roku tak firma Feroplast funguje jako společnost s ručením omezeným. Já jsem následně do firmy nastoupil v roce 2009.
Nyní se ale vlastnická struktura trochu pozměnila…
Je to tak. Společně s druhým společníkem, držícím také padesátiprocentní podíl, jsme firmu prodali strojírenské skupině ANACOT. Bylo to hlavně proto, že jsme oba v předdůchodovém věku a nemáme rodinné pokračovatele, kteří by po nás firmu převzali. Nicméně ve firmě zůstáváme dál, aby byla zachovaná kontinuita. S novými majiteli máme velmi dobré vztahy.


Co to znamená pro firmu Feroplast, že se změní majitel?
Znamená to, že se jí otevřou větší výrobní možnosti. Předpokládám, že to bude znamenat i růst obratu, protože součástí skupiny jsou zejména strojírenské firmy a jednou z nich je také velký výrobce regálů, společnost Trestles. Vzájemným propojením výrobků, kdy Trestles vyrábí regály a Feroplast do nich integruje koše, závěsy a další prvky, se otevírá prostor pro další expanzi.
Požadavkem nových majitelů bylo, aby se změnilo minimum z toho, co je fungující. Pro nás to znamená, že klíčové firemní procesy se nemění, ale otevírají se možnosti posílení v některých oblastech výroby. Otevírá se pro nás další trh, kde jsme nebyli zastoupeni vůbec nebo velmi málo. V posledních letech tvořily hlavní výrobní sortiment zejména prvky pro velké skladové systémy, ale výroba drátěných košů nebo jiných výrobků z drátů spíše stagnovala a tvořila jednotky procent obratu. Spoluprací v rámci skupiny bude právě tato oblast posílena. Navíc se tím dostáváme do prodejních kanálů, které pro nás dosud byly nedostupné.
Jaké tři hlavní oblasti tedy nově pokrýváte?
Jednak prvky pro skladové systémy. Dál je to výroba firemních, prodejních a propagačních stojanů a výrobků pro podporu prodeje, zejména velkých řetězců, ale i středních nebo menších firem. A třetí oblastí je, doufejme, rostoucí výroba drátěného programu – tedy to, čím firma v roce 1991 vlastně začínala.



Zaznamenáváte v oboru nějaké změny, trendy?
Mění se design – je čím dál sofistikovanější. Zákazníci chtějí hladší tvary, bez viditelných svárů, očekávají vzdušnější a modernější konstrukce. Občas chtějí prvky, které naznačují přírodní materiály – třeba sklo nebo dřevo. Pochopitelně zůstává a zvyšuje se tlak na cenu a kvalitu.
Vzpomněl byste si na nějakou atraktivní zakázku?
Vyrobili jsme řadu zajímavých věcí, ale mnoho zákazníků je představuje pod svým logem a my nemáme právo je prezentovat pod naším jménem. S čím se ale například pravděpodobně každý setkal, jsou regály na pečivo v prodejnách LIDL. Jsou kovové, ale s imitací dřeva. Při jejich výrobě jsme řešili nejen vlastní výrobu, ale i složitou logistiku, protože každá prodejna měla svoje specifické požadavky na kombinaci jednotlivých prvků. Celkem jsme jich dodali několik kilometrů pro pobočky v Česku a na Slovensku. Děláme zkrátka věci, se kterými se běžný spotřebitel určitě setkal, jen neví, že jsme je vyráběli my.



Kam nejdál dopravujete své produkty?
Myslím, že nejdál to bylo do Saúdské Arábie nebo Spojených arabských emirátů. Prodejní a propagační stojany dodáváme zejména do Evropy, naši zákazníci sídlí v Holandsku, Rakousku, Belgii nebo Německu. Prvky pro skladové regály pak jdou prostřednictvím nákupní centrály v Česku v podstatě do celého světa.


Foto: Archiv Feroplast
Buďte první! Přidejte komentář