S velkými vizemi hledí do nejbližší budoucnosti Dopravní podnik města Jihlavy a. s. „Čekají nás, mimo jiných, modernizace dispečerského systému pro řízení provozu a informačního systému pro cestující,“ neskrývá předseda představenstva společnosti Radim Rovner.
Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.
Jak byste představil Dopravní podnik města Jihlavy?
Záleží na úhlu pohledu. Z pohledu cestujícího a zákazníka bych nás představil jako velice spolehlivého partnera, na kterého se všichni mohou kdykoliv spolehnout. A že toho bylo v posledních letech docela dost. Covid, energetická krize, výluková vozba, všechno jsme dokázali zvládnout a dovézt zákazníky, kam bylo třeba.
Který je ten druhý pohled?
Z pohledu zaměstnanců jsme stabilním a solidním zaměstnavatelem, který se snaží vytvářet dobré pracovní podmínky. A ještě zde může být i, řekněme, pohled externí, vnější. Z něj vycházíme jako dynamicky se rozvíjející společnost, která akcentuje veškeré moderní trendy v hlavních oborech, kterým se věnujeme.
Pojďme se podívat na služby, které poskytujete…
Naším hlavním posláním je osobní přeprava obyvatel po městě a městských částech Jihlavy. K tomu se věnujeme také zájezdové dopravě, kterou se opět snažíme rozjet. Fungujeme rovněž jako spolehlivý prodejce nafty i stlačeného zemního plynu, provozujeme mycí linku a fungujeme rovněž jako nájemce prostor pro podnikání. Dále provozujeme vlastní stanici měření emisí a STK. Jsme tedy schopni dopravci poskytnout kompletní služby od mytí vozu, natankování, servis až po technickou a emisní kontrolu vozidla.


Kolik ročně přepravíte cestujících? Jak se toto číslo vyvíjí v čase?
Číslo je stabilně mezi 14 až 16 miliony cestujících za rok. Výjimkou byly samozřejmě covidové roky, kdy došlo k propadu. Toto číslo se snažíme držet. Dalším z kroků, kterým k tomu přispíváme, je integrace do systému krajské dopravy VDV. Přispívá to ke zvýšenému používání městské hromadné dopravy na kratší vzdálenosti po Jihlavě.
Již patnáct let podnik provozuje Jihlavskou kartu. Jaká bude její další budoucnost?
Když jsme ji v roce 2010 zaváděli, byla jednou z nejmodernějších záležitostí v hromadné dopravě té doby. Oproti papírovým jízdenkám je cestování s Jihlavskou kartou zvýhodněné, stejně tak i navazující přestup do dalšího spoje. Tato technologie je už ovšem v současnosti překonaná a v roce 2028 ji nahradíme.
Co způsobuje největší problémy při řešení městské hromadné dopravy? Jsou to různé opravy či výstavba po městě?
V bezvýlukovém stavu je to dramaticky houstnoucí provoz na komunikacích. Kvůli tomu musí společnost prodlužovat jízdní doby mezi zastávkami a posilovat personální obsazení linek MHD, aby řidiči mohli čerpat bezpečnostní přestávky. Samozřejmě nám způsobují problémy i opravy na silniční síti, po které se pohybujeme. Velkou komplikací pro nás bude za dva roky oprava mostu na Znojemské ulici, kvůli níž budeme muset zajistit improvizovanou vozovnu pro naše trolejbusy na celý rok 2027 v širším centru Jihlavy.

Nakolik se musí řidiči v hromadné dopravě potýkat, řekněme, s mnohdy ne úplně vstřícným počínáním ostatních účastníků provozu?
Růst individuální automobilové dopravy a bezohlednost části řidičů ve městě jsou samozřejmě velkým problémem. Stejně tak nás brzdí i výstavby či opravy inženýrských sítí a komunikací. Právě na koordinaci výluk a staveb ve městě jsme se v letošním roce důkladně zaměřili, abychom byli schopni všechny spoje MHD zabezpečit.
Jakým směrem se bude městská hromadná doprava obecně do budoucna vyvíjet?
V plánu udržitelné mobility, kterou musí mít každé město zpracováno, je na městskou hromadnou dopravu dáván zřetel jako na jeden z klíčových faktorů udržitelné městské mobility. Tomu samozřejmě odpovídají i finanční prostředky, které do MHD Statutární město Jihlava vkládá. Dobře fungující MHD je jedna z alternativ pro to, jak docílit omezení individuální automobilové dopravy.
Veřejnost se s vámi pravidelně v každodenním provozu setkává. Konáte pro ni i některé další speciální akce?
Rozhodně ano. Pravidelně pořádáme akce, které jsou zacílené směrem k veřejnosti. Ať už jsou to retro linky, v září pravidelně při příležitosti Evropského týdne mobility a jednou za dva roky den otevřených dveří na vozovně, který pořádáme ve spolupráci s dalšími městskými organizacemi, třeba s hasiči či městskou policií. Odezva ze strany veřejnosti bývá pokaždé velmi pozitivní.
Po personální stránce je podnik dostatečně zabezpečený?
Aktuálně máme 175 zaměstnanců, z toho 105 řidičů v hlavním pracovním poměru. K nim další patnáctku řidičů zaměstnáváme na dohodu. Vzhledem k tomu, že jsme v posledních dvou letech systematicky navyšovali stavy zaměstnanců a zapracovali i na jejich odměňování, máme nyní obsazené všechny pozice. Dále ovšem pracujeme na náboru řidičů, protože část už jich je v důchodovém věku.

Nakolik složité je stát se řidičem v městské hromadné dopravě?
Reálně to není tak náročné. Když to shrnu, tak během nějakých tří až pěti měsíců se dá řidičské a profesní oprávnění na řízení autobusu získat, takže do půlroku může uchazeč řídit. Tato práce je hodně psychicky náročná a zodpovědná, přece jenom není úplně jednoduché udržet pozornost ve špičkových hodinách dopravního provozu a ještě komunikovat s cestujícími.
Když už jste zmínil provoz, je stále stejný, nebo jsou v jeho rámci období, kdy je přece jenom zvýšený?
Určitě registrujeme změny v průběhu každého roku. Naším nejvytíženějším obdobím jsou pokaždé měsíce od září do března, kdy je obecně individuální dopravy po městě, především v souvislosti se zimním počasím, méně.
V jakém stavu jsou v současnosti zázemí a vozový park společnosti?
Spíše bych zmínil, kam směřujeme. Do jara roku 2027 bychom měli mít minimálně 24 nových vozů, z toho pět autobusů. Po této obnově bude v našem vozovém parku 43 trolejbusů a 29 autobusů, které budou jezdit na stlačený bioplyn. Za dva roky tak budeme prvním městem v republice, které bude používat výhradně domácí suroviny na pohon všech dopravních prostředků, což je, myslím, unikát ve střední Evropě.
Do budoucnosti tedy hledíte s velkými výzvami?
Léta 2024 až 2028 jsou, respektive budou ve znamení bouřlivého rozvoje ve všech zásadních oblastech činností společnosti. O vozech jsme se již bavili. V příštím roce dojde k modernizaci dispečerského informačního systému pro cestující a řízení provozu. V roce 2028 je plánovaná modernizace odbavovacího systému. Dále dochází k modernizaci trolejové sítě, letos se to týká jejích 2,5 kilometrů. Stejně tak budeme dále pracovat i na zlepšení podmínek pro naše zaměstnance.
Foto: Archiv Dopravní podnik v Jihlavě
Buďte první! Přidejte komentář