Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Česká zemědělská akademie: Nejen teorie, ale i poctivá praxe

Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.

Historie České zemědělské akademie v Humpolci se píše již od roku 1887. A po celou dobu své existence zaznamenává neustálý zájem o nabízené obory. „Těší mě, že valná většina absolventů naší akademie nastoupí do práce v oboru, nebo pokračuje v navazujícím studiu na vysoké škole,“ konstatuje ředitel Ing. Zdeněk Smištík

Pane řediteli, mohu vás poprosit o stručnou charakteristiku vaší školy?

V první řadě je třeba říci, že naše škola je rozsáhlý a specifický komplex, který vznikl sloučením čtyř původních škol – Střední zemědělské školy v Havlíčkově Brodě, Střední zemědělské školy v  Humpolci, Středního odborného učiliště technického v Humpolci a Integrované střední školy ve Světlé nad Sázavou. Tato skutečnost není obecně příliš známá ani mezi místními obyvateli, přesto tvoří základ dnešní České zemědělské akademie v  Humpolci. Neodmyslitelnou součástí školy je Školní statek v Humpolci, který, ačkoliv funguje jako samostatná příspěvková organizace, je s  naší školou velmi úzce propojen. Jedna bez druhé by nemohla plnohodnotně fungovat. Kromě toho provozujeme školní autoservis, který slouží nejen jako výukové pracoviště, ale zároveň poskytuje servisní služby veřejnosti z Humpolce i širšího okolí. Naší prioritou je kvalitní odborná příprava žáků a silné napojení na praxi.

Prosím, krátce popište vaše studijní a učební obory.

Mezi žádané maturitní obory patří agropodnikání, které v podstatě připravuje studenty na pozici agronomů. Druhým je chovatelství se specializací na kynologii, tedy budoucí zootechnici, kteří se však mohou uplatnit i v chovu a  výcviku psů. Třetím jsou pak mechanizace a  služby. Zvýšenému zájmu se těší i  učební obory. Uvedu například Zemědělec – farmář, Jezdec a chovatel koní, Mechanik opravář motorových vozidel, Instalatér a Opravář zemědělských strojů. Do budoucna má škola v  plánu vybudovat moderní zemědělské zázemí pro ještě větší zkvalitnění výuky současných oborů. Navíc bychom chtěli tuto nabídku ještě rozšířit o oblast energetiky, což konkrétně znamená třeba znalost obsluhy bioplynové stanice.

Přejděme k nabídce jednotlivých oborů. Na co se nejvíce zaměřujete v agropodnikání?

Základem je živočišná a rostlinná výroba, kterým je také věnována největší dotace hodin. Současně s tím ovšem žáci absolvují i doprovodné programy, zmíním rozvoj venkova, veterinářství nebo ochranu rostlin. Agropodnikání se dělí na dvě specializace, ekologické a konvenční zemědělství, chov koní a jezdectví.

V nabídce máte rovněž přírodovědné lyceum. Pod tímto názvem si lze představit poměrně širokou vzdělávací škálu. Co konkrétně lyceum nabízí?

Začal bych tím, že přírodovědné lyceum obnovujeme od příštího školního roku po více než deseti letech. Jedná se tedy o něco, s čím už máme bohaté zkušenosti. V podstatě se jedná o  všeobecné gymnaziální vzdělání s  konkrétním zaměřením. V našem případě na přírodní vědy, tedy biologii a chemii s uplatněním v zemědělské a výrobní praxi.

Můžete být konkrétnější?

Máme tu například minimlékárnu, rozjíždíme minipivovar, plánujeme moštárnu a pekárnu. Děláme všechno pro to, aby žáci znali a poznali zpracování zemědělských plodin.

Pro jejich pozdější praxi je to určitě velké plus.

Přesně tak. Snažíme se o to, aby v okamžiku, kdy opustí naši školu, znali chemické reakce nejen na papíru, ale dokázali je využít i v samotné přírodě.

Je pro akademii velkou výhodou i vlastní autoškola a svářečská škola?

Bonus to pro nás určitě je. V  autoškole mohou studenti získat řidičský průkaz skupiny T (traktor), skupiny B (automobil) nebo skupiny C (nákladní automobil). V  případě získání všech oprávnění mají obrovskou výhodu na trhu práce. To samé platí i pro svářečské kurzy či kurzy na nakládání s  přípravky na ochranu rostlin.

Z vašich slov jasně vyplývá, že žáci mají velkou příležitost si teorii ověřit v praxi.

Té maximálně využíváme. U učňovských oborů se uplatňuje čtrnáctidenní cyklus, kdy jsou učni jeden týden ve škole a druhý týden na odborném výcviku na školním statku, ve školním autoservisu, školních dílnách nebo na smluvních pracovištích.

U maturitních oborů je to jiné?

V rámci školního roku jsou studenti měsíc na praxi na smluvních pracovištích, která se vztahují k jejich studijnímu oboru. Součástí školy je také botanická zahrada s cvičnými políčky, s biotopem kolem přírodního jezírka a s různými drobnými chovy, kterou využívají pedagogové pro praktickou výuku.

Už dlouhá léta se říká, že české školství nevychovává budoucí pracovníky do oblastí, kde je jich nedostatek. Platí to i o těch vašich?

Máme žáky, které odborně velmi dobře připravíme pro praxi, a díky tomu se po ukončení studia ve velké většině uplatňují v zemědělství nebo pokračují dál na vysoké školy stejného či příbuzného zaměření. Snažíme se, aby výuka byla co nejvíce propojena s reálnými podmínkami a potřebami oboru, a i díky spolupráci s praxí naši absolventi nacházejí uplatnění tam, kde je odborníků skutečně nedostatek.

Jaké úspěchy jste ve škole v poslední době zaznamenali?

Úspěchů je skutečně celá řada a jsme na ně velmi hrdí. Krátce bych zmínil například vítězství v  celorepublikové zemědělské olympiádě. Velmi si ceníme i výborného hodnocení, které jsme obdrželi na European DogShow 2025, jedné z nejprestižnějších kynologických akcí v  Evropě. Dále jsme obsadili druhé místo v soutěži odborných dovedností žáků středních zemědělských škol a rovněž druhé místo v krajském kole soutěže finanční gramotnosti. K tomu se přidávají i další úspěchy v  oblasti odborných dovedností i teoretických znalostí, které jen potvrzují, že naši žáci jsou dobře připraveni.

Které největší výzvy jsou před vámi do nejbližší doby?

Chceme držet laťku kvalitního vzdělávání a držet krok s vývojem a modernizací v zemědělství. Chceme více využívat moderních technologií, jako jsou drony, GPS navigace, autopiloti, dávkování směsí na základě výnosových a jiných map a autonomní systémy v zemědělství. O tom, že tato cesta je správná, svědčí četné úspěchy našich studentů na celorepublikových školských soutěžích.

Foto: Archiv Česká zemědělská akademie Humpolec

Buďte první! Přidejte komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *