Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

A-Z Autoil: Rodinná firma, která maže stroje i starosti zákazníků

Společnost A-Z Autoil je na trhu s  oleji a mazivy pojmem, který si za téměř 35 let vybudoval pověst spolehlivého partnera. Jako historicky nejstarší autorizovaný distributor značky Shell v  České republice staví na pevných základech rodinné firmy, kde osobní přístup není jen marketingovou frází, ale každodenní realitou. Jednatel společnosti Jan Dvořák, který firmu převzal po svém otci, hovoří nejen o bohaté historii, ale i o moderních technologiích, které posouvají služby zákazníkům na zcela novou úroveň.

Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.

Vaše společnost má za sebou úctyhodnou historii. Můžete nám přiblížit její začátky?

Je to tak, historie je opravdu dlouhá. Firma jako taková bude brzy slavit 35 let a my jako autorizovaní distributoři Shellu jsme v České republice úplně nejdéle. Všechno to začal táta, který měl v Pelhřimově autobazar. Přes známého se dostal k příležitosti stát se jedním z prvních distributorů značky Shell u nás. Začínalo se doslova s pár krabicemi v malém skladu. Postupem času ale oleje začaly vytlačovat původní byznys s auty, až jsme v roce 2006 postavili moderní skladovací areál, který nám umožňuje odbavovat i kamionové přepravy. Já jsem ve firmě od roku 2002, začínal jsem jako obchodní zástupce. V roce 2020 táta odešel do důchodu a já jsem vedení převzal. Asi před třemi lety jsme ke značce Shell přibrali i značku Total a rozšířili nabídku.

Zůstali jste tedy rodinnou firmou. Vnímají to pozitivně i vaši zákazníci?

Určitě ano. Má to obrovskou sílu. Není to anonymní korporát, ale firma, kde se všichni známe. V podstatě každého našeho zákazníka známe osobně. Naši obchodní zástupci jsou v regionech známé tváře. Díky tomu, že jsme na trhu tak dlouho, si nás lidé doporučují dál, což je ta nejlepší reklama. Vytváříme si s nimi vztah postavený na důvěře a stabilitě, a to je pro ně, myslím, sympatické.

Být autorizovaným distributorem prémiové značky jako Shell s sebou nese jistě velkou zodpovědnost. Co to pro vás a pro zákazníky znamená?

Především je to záruka kvality a původu zboží. Pravidelně podléháme přísným auditům, musíme splňovat veškeré bezpečnostní předpisy a standardy, které globální firma jako Shell vyžaduje. Zákazník má jistotu, že nekupuje olej, který někdo přebalil nebo naředil na koleni někde u východních hranic. Bohužel, trh s oleji se stále potýká s padělky a nekvalitními produkty, které mohou dramaticky zkrátit životnost drahých strojů. My tuto jistotu přenášíme na naše klienty. Pokud by se náhodou vyskytl jakýkoliv problém, máme za sebou plnou podporu výrobce.

Zmínil jste padělky. To je ve vašem oboru stále aktuální problém?

Je to vlastně pořád dokola. Před pár lety policisté objevili obrovskou fabriku na falešné motorové oleje, která měla miliardové zisky. Myslím si, že za pár dní vznikla nová. Tento problém prostě nevymizel. Naopak bych řekl, že padělatelé jsou sofistikovanější. Technologie jdou dopředu a zkopírovat se dá prakticky cokoliv.

Co potom hrozí, když použijete falešný či jinak nekvalitní olej?

Dramaticky se snižuje životnost toho stroje. Viděl jsem zadřený automobil, který měl po použití toho nejlevnějšího oleje v olejové vaně v podstatě rosol. Šetřit na oleji se prostě nevyplatí. Oleje Shell mají navíc nejlepší čistící schopnosti na trhu. Motory jsou po jejich použití čisté a i mechanici, kteří stroje opravují, nejsou při manipulaci s nimi tolik zašpinění. Oleje Shell jsou prostě velmi kvalitní a motor drží v čistotě a provozu.

Podceňují lidé potřebu používat kvalitní oleje třeba ve svých osobních automobilech?

Asi je jich také spousta, ale pokud si nevědí rady, můžou přijít k nám a my jim poradíme. My se sice na maloprodej příliš nespecializujeme, ale školíme zaměstnance servisů a ti se to řidičům snaží vysvětlit.

Kdo jsou vaši typičtí zákazníci a jaké služby jim kromě prodeje nabízíte?

Náš záběr je velmi široký – od autoservisů přes autodopravce, průmyslové podniky až po zemědělce, kteří tvoří největší část našich zákazníků. Naší největší konkurenční výhodou je komplexní servis a odbornost. Nejde nám jen o to prodat sud oleje. Naši obchodníci přijedou k zákazníkovi, zmapují jeho vozový či strojový park a pomohou mu optimalizovat a sjednotit používaná maziva. Vytvoříme mu přehledný mazací plán, kde přesně vidí, jaký olej a filtr patří do kterého stroje. To je pro firmy obrovská pomoc, která jim šetří čas i peníze.

Nezůstáváte jen u tradičního přístupu, ale chystáte velkou technologickou novinku. O co se jedná?

Ano, naším dalším velkým milníkem je vývoj vlastního informačního systému, který bude mnohem víc než jen běžný e-shop. Zákazník v něm okamžitě uvidí své individuální ceny, kompletní historii objednávek a hlavně databázi svých strojů s přesnými specifikacemi olejů a filtrů. I v noci si tak bude moci zkontrolovat, co přesně potřebuje objednat. Systém obrovsky zrychlí a zjednoduší celý proces od poptávky po dodání. Je to nástroj šitý na míru, který v takové podobě na trhu nikdo jiný nemá. Chceme, aby měl pro zákazníka vysokou přidanou hodnotu a byl pro něj skutečným pomocníkem.

Kromě olejů Shell a Total jste se pustili i do vlastní značky. Plánujete další rozšiřování?

Před pár lety jsme začali pod vlastní značkou vyrábět a distribuovat obráběcí kapaliny. Jsou to velmi kvalitní produkty za skvělé ceny a rádi bychom s nimi v budoucnu pokryli celou Českou republiku. Co se týče dalšího sortimentu, v oblasti olejů a maziv už máme portfolio téměř kompletní, takže dokážeme uspokojit jakoukoliv poptávku. Jsme připraveni na vše. Náš záběr a odbornost si mohou lidé každoročně ověřit na výstavě Den Zemědělce v obci Kámen.

Na vašem webu jsem si všiml i off-road půjčovny. To je poměrně netradiční doplněk k olejům…

(Smích) To je náš koníček, který postupně přerůstá v další službu. Off-roady nás s tátou vždycky bavily a když se naskytla příležitost koupit speciální terénní karavan, neváhali jsme. Teď už máme i obytnou nástavbu na pick-up. Je to něco, co nás baví a zároveň to skvěle zapadá třeba na zemědělské výstavy, kde klasický sud oleje tolik pozornosti nepřitáhne. Ukazuje to, že jsme stále hlavně lidé, kteří dělají svou práci s nadšením.

Foto: Archiv A-Z Autooil

Buďte první! Přidejte komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *