Jihlavská Modeta letos slaví neuvěřitelných 125 let své existence. Před několika desítkami let šila plavky, její oblečení putovalo do celého světa a zaměstnávala tisíce lidí. Poté ale začala čelit tvrdé konkurenci, ztrátě identity i nešťastným krokům tehdejších majitelů. Právě tehdy společnost převzali Eliška Kišová a Oldřich Bajer. Jak se firmě dnes daří navazovat na slavnou historii a co chystá do budoucna, o tom hovoří spolumajitelka Eliška Kišová.
Přibližte nám na začátek historii společnosti Modeta.
Je velmi dlouhá a bohatá. V budově, kde sídlíme i dnes, fungovala výroba od roku 1899. Byly tu pletárny, barvírny i šicí dílny – vše pod jednou střechou. V době největší slávy Modeta zaměstnávala tisíce lidí a její produkty putovaly do celého světa. Ráda po historii firmy pátrám i v archivech a dozvěděla jsem se, že si v Modetě nechávaly šít šaty i manželky vysoce postavených politiků.
Proč pak ten ústup ze slávy?
Otevřel se trh a přišla veliká konkurence. Firma navíc prošla rukama několika majitelů, kteří často podnikali nešťastná rozhodnutí. Za zásadní chybu považuji opuštění značky Modeta a vznik nového názvu Axis. Špatná rozhodnutí postupně vedla k úpadku, postupnému rozprodeji budov a na konci zůstala jen malá šicí společnost s jedním klientem a skomírající značka. Tehdy jsme firmu převzali my a bylo to opravdu za pět minut dvanáct. Podařilo se nám Modetu zachránit. Dnes má společnost čtyřicet zaměstnanců a posouváme ji dál.

Jak se společnosti daří teď?
Začali jsme s výrobní společností Modeta Style, která dnes šije pro zajímavé české i zahraniční brandy. Ty značky postupně rostou a to mi dělá velkou radost. Letos jsme také na trh znovu uvedli přímo značku Modeta s vlastní kolekcí plavek. Plavky od Modety byly během největší slávy firmy velmi oblíbené. Než jsme do toho šli, provedli jsme rozsáhlý průzkum, co ženy od plavek vlastně očekávají. Za posledních padesát let se totiž ženské tělo i preference zákaznic změnily. Dokázali jsme tak vytvořit kolekci, která je funkční i designově zajímavá. Hlavní zásluhu na tom, že Modeta zase funguje, mají naši zaměstnanci. Jsou to velmi kvalifikovaní lidé, bez kterých bychom nebyli tam, kde jsme. Chci jim moc poděkovat.
Plavky ale nebudou jediným sortimentem, že?
Určitě ne. Brzy navážeme kolekcí aktivního oblečení. Půjde o legíny, mikiny a další funkční kousky. Naším cílem je, aby oblečení plnilo svou funkci, ale žena se v něm zároveň cítila pohodlně a měla z něho radost. Připravujeme také rozvoj značky Axis, která bude více sportovně zaměřená. Chceme něco nabídnout i aktivně žijícím rodinám, které hledají kvalitní sportovní oblečení.

V tuto chvíli prodáváte hlavně přes e-shop. Plánujete i kamenné prodejny?
Máme outletový obchod přímo u našeho sídla vedle jihlavské zoo. Zároveň také budujeme velkoobchodní síť, aby si zákaznice mohly naše oblečení vyzkoušet. U nákupu plavek je to přeci jen pro mnohé ženy důležité.
V textilním průmyslu je velkým tématem udržitelnost. Jak k němu přistupujete?
Opravdu hodně času věnujeme hledání skutečně udržitelných materiálů. Jezdíme na veletrhy, zásadně pracujeme jen s evropskými dodavateli, používáme recyklované textilie. Dokonce jsme nedávno uvedli první stoprocentně cirkulární plavky. Snažíme se v tomto ohledu vzdělávat i naše klienty a přinášet inovace. Věřím, že textilní průmysl půjde dopředu a lidé budou tyto věci vnímat, naše společnost už nebude tolik konzumní a všichni společně omezíme produkci zbytečných a nekvalitních produktů.


Jaké máte s Modetou plány do budoucna?
Samozřejmě chceme značku rozvíjet dál a chystáme další kolekce. Modeta byla před lety velmi prestižní značkou a dělala dobré jméno celé Jihlavě. Byla bych ráda, kdyby se třeba i díky nám Jihlava opět dostala do podvědomí jako město, kde vznikají kvalitní a udržitelné produkty.
Foto: Archiv Modeta
Buďte první! Přidejte komentář