Přes šedesát let se na českém trhu, byť samozřejmě v minulosti pod různými názvy, pohybuje jihlavská společnost Leube Beton s. r. o. Své výrobky, vedle českého trhu, vyváží na Slovensko, do Německa, Rakouska a Slovinska. „Průběžně ve firmě probíhají investice do moderních výrobních technologií i navýšení výrobních kapacit, které umožňují zefektivnit a zkvalitnit naši produkci,“ říká jednatel firmy Tomáš Váňa.
Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.
Čemu konkrétně se firma Leube Beton věnuje? Jaký byl její historický vývoj?
Společnost byla založena v roce 1963 a zabývala se výrobou prefabrikovaných panelových domů. V roce 1994 se v rámci privatizace stala stoprocentním vlastníkem rakouská firma Betonwerk Rieder GmbH, Maishofen a naše společnost byla přejmenována na Rieder Beton. Před čtyřmi lety se společnost stala součástí skupiny Leube a došlo k jejímu přejmenování na Leube Beton s. r. o. Patříme tedy pod velkou nadnárodní skupinu. Její největší částí je výrobce cementu. Ve skupině jsou však i pískovny, štěrkovny, výrobci transportbetonu a v posledních letech přibývají právě jako my – výrobci železobetonových stavebních prefabrikátů.
Jaké produkty nabízíte vašim zákazníkům?
Polovina produkce je zaměřena na pozemní stavby, druhá polovina pak na ty dopravní. V nich navazujeme z větší části na sortiment našeho původního rakouského majitele.

Začněme tedy nejprve těmi pozemními…
V nich se jedná o konstrukce hal – skladovací či výrobní, dále nákupní centra a v neposlední řadě výrobky pro bytovou výstavbu. Namátkou třeba stropní panely, schodišťová ramena, výtahové šachty a balkony.
Čemu se věnujete v oblasti dopravních staveb?
V první řadě jde o systém protihlukové stěny FASETON, v jeho případě jsme dominantním výrobcem na českém trhu. Dále pak systém svodidel REBLOC, přejezdový systém Rieder-Tram. Ale máme i mnoho dalších výrobkových skupin.


Mohl byste být konkrétnější?
Vyrábíme lodžie k panelovým domům, silniční váhy, systém Rieder-Bloc, požeráky a mnoho dalších. Aktuální novinkou jsou pak prvky pro samoobslužné myčky automobilů. U nich vyrábíme spodní betonovou konstrukci na níž každý automobil stojí.
Předpokládám, vzhledem k šíři výroby firmy, že také složení vašich zákazníků bude poměrně pestré, že?
Je tomu tak. Tím, jak máme sortiment široký, každá výrobková skupina se chová poněkud jinak. Pokud jde o protihlukové stěny, u nich je z 95 procent zadavatelem Ředitelství silnic a dálnic, potažmo tedy stát. Podobné je to i s prvky pro silnice a dálnice. Pokud jde o pozemní stavby, zde od nás odebírají velké stavební firmy nebo přímo developer. Třeba lodžie pro změnu odebírají menší stavební firmy nebo sdružení vlastníků bytových jednotek.
Kromě tuzemska, do kterých dalších států dodáváte?
Pokud jde o konstrukce hal, skelety, pokrýváme rozsah přibližně 150 kilometrů od Jihlavy. Dále už je to vzhledem k přepravním nákladům pouze výjimečné. Protihlukové stěny dodáváme dlouhodobě po celé České republice, do Německa, Rakouska, Slovinska a Slovenska, to jsou historicky naše trhy. Do země našich bývalých federálních partnerů pak exportujeme rovněž lodžie.

Je v tomto odvětví početná konkurence?
V každém segmentu je to poněkud rozdílné. Třeba u protihlukových stěn železobetonových systémů jsme v republice tři. Jsou zde však další konkurenti s jiným materiálovým základem, jako třeba hliník či gumové recykláty. Náš systém je ovšem unikátní a proto jsme tak úspěšní. U konstrukcí hal je konkurence početnější, to budou dobré dvě desítky firem.
V čem tedy vidíte hlavní výhody oproti konkurenci?
Všeobecně nabízíme zákazníkovi kompletní servis. Přinese nám kupříkladu náčrtek půdorysu pozemku, který chce zastavět halou. My máme vlastní konstrukční kancelář i statiky, takže navrhneme technické řešení. Pokud zákazník souhlasí, zpracujeme nabídku, následně rovněž kompletní výrobní dokumentaci, vše vyrobíme, namontujeme a se všemi potřebnými doklady také předáme. Nejsme „jen“ obyčejný výrobce, vše zajistíme od A až do Z.
Nakolik trápí i vaši společnost problémy s nedostatkem kvalitních pracovníků?
Nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců trpíme ve všech segmentech. Dohromady máme osmdesátku pracovníků, z toho jich je 60 ve výrobě. Chybí nám jak technici, tak i dělníci. Je to velký problém, který je způsobený hlavně tím, že se v současnosti dětem vůbec nechce studovat technické obory. To není pro stavební firmu zrovna příznivá zpráva… Do důchodu dnes každým rokem odchází třikrát více odborníků, než jich vyjde ze škol. To značí do budoucích let velký problém.


Nalezli jste na něj řešení?
Už před cirka pěti lety ano. Začali jsme tehdy angažovat dělníky z Filipín, což se nám osvědčilo. Náš další rozvoj pak vidíme právě tímto směrem. Je potřeba říci, že se jedná o naše kmenové zaměstnance a jsme s nimi maximálně spokojeni.
Pokud jde o zázemí firmy, chystá se do budoucna jeho další rozšiřování?
V první řadě bych chtěl říci, při pohledu na naše obraty a výsledky, vzhledem k tomu, na jak malé ploše se pohybujeme, že jsme v zemi rozhodně unikátem. Je to důsledek toho, že naše společnost byla založena před více než šedesáti lety a tehdy byl závod na okraji města. To nás však postupně obrostlo. Před několika lety jsme koupili poslední pozemek umožňující nějaký rozvoj. Ale to už je vše, další rozšiřování areálu není možné.
Ovlivní to nějak další směřování společnosti?
V rámci skupiny Leube vidíme rozvoj dvěma směry. Tou první je rozšíření skupiny, třeba nákupem konkurenční firmy. Druhým je pak výstavba plně automatizované výroby stěnových a stropních prvků pro prefabrikované budovy. Víme už přesně, jak bude tato továrna vypadat. Dřívější technologická omezení už nyní díky robotizaci nejsou překážkou. Dnes tak umíme zvládnout technicky i relativně vysokou architekturu.
Může být něco případnou překážkou?
Nejde jen o investice, ale také o to postavit další tým odborných zaměstnanců. Nová výroba bude potřebovat spoustu dat a tedy více programátorů/projektantů než dělníků. Naším úkolem je tak zajistit mladé hlavy se správným vzděláním, což věřím, že se nám povede. Podobná továrna totiž v rámci republiky neexistuje a my s tímto projektem již seznamujeme i studenty vysokých škol.
Spoléháte na atraktivitu této práce?
Myslím si, že by to pro studenty mohlo být sexy a snad nebude problém tým mladých specialistů sestavit. Ideálně někde v okolí Jihlavy, na Vysočině, protože ta poloha prakticky uprostřed republiky je výhodná, u dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. Přepravní náklady totiž hrají v našem oboru velkou roli.
Foto: Archiv Leube Beton
Buďte první! Přidejte komentář