Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Silnice Vysočiny pod drobnohledem

Krajská správa a údržba silnic Vysočiny se stará o tisíce kilometrů komunikací a stovky mostů. Do zimní i letní údržby zapojuje moderní technologie a dokončuje projekt INFRA-FIM, který má řidičům i záchranným složkám zpřístupnit aktuální informace o stavu vozovek v reálném čase. O současných rekordních investicích, rozpočtu i plánech do budoucna promluvil ředitel krajské organizace Ing. Radovan Necid.

Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.

Jaké jsou hlavní činnosti a zodpovědnosti Krajské správy a údržby silnic Vysočiny?

Zajišťujeme komplexní správu silniční infrastruktury v Kraji Vysočina. Naše práce zahrnuje běžnou a souvislou údržbu komunikací, provádění oprav a řešení hlášených závad od veřejnosti, aby silnice byly bezpečné a plynulé. Staráme se o majetek Kraje Vysočina, mimo jiné o silnice, mosty, propustky, včetně dopravního značení a bezpečnostních prvků, zkrátka o veškerou dopravní infrastrukturu. Současně koordinujeme stavební akce a uzavírky, spravujeme silniční síť a sledujeme její stav prostřednictvím sofistikovaných softwarů, ale také například kontrolujeme nepovolenou reklamu. Samozřejmou součástí naší práce je zimní i letní běžná údržba. Naším cílem je zajistit bezpečnou, spolehlivou a moderní silniční infrastrukturu pro všechny obyvatele Vysočiny a efektivně reagovat na potřeby veřejnosti a samospráv.

O kolik kilometrů silnic se tedy staráte?

Krajští silničáři se starají o 4,5 tisíce kilometrů silnic II. a III. tříd a o 870 mostů.

Jaké technologie nebo novinky v údržbě silnic používáte?

Už dva roky krajští silničáři pracují na projektu INFRA-FIM, díky kterému se daří efektivně digitalizovat celoroční aktivity na silnicích i uvnitř organizace. Zjednodušeně řečeno, jde o informační systém s portálem mapové obslužnosti, který, kromě toho, že výrazně zefektivní naši práci, poskytne veřejnosti a integrovanému záchrannému systému komplexní informace o stavu vozovek v reálném čase a omezení na nich. Postupně budou informace v systému přibývat. Objeví se meteorologická hlášení, data o úklidu a údržbě vozovek v podobě zimní, jarní i letní údržby. Zásadní budou záznamy o omezeních během oprav silnic a mostů. V praxi to bude vypadat například tak, že dispečeři uvidí snímky z kamer sypačů a veřejnost na jde polohu sypače v on-line mapě. Uvidí v ní i vizualizace dat z meteohlásek včetně snímků a informací o teplotách, povětrnostních podmínkách a dalších zajímavých datech. Náklady na projekt INFRA-FIM dosáhnou zhruba 40 milionů korun, pokryje je částečně dotace z Integrovaného regionálního operačního programu. Projekt bude hotový na konci letošního roku.

Když mluvíme o rozpočtu, mohl byste nám říct, s jakou částkou v tomto roce hospodaříte?

V letošním roce Krajská správa a údržba silnic Vysočiny hospodaří s rozpočtem téměř 2,5 miliardy korun. Z této částky půjde 1,346 miliardy korun přímo na opravy silnic. Je to rekordní suma, která odráží aktivní přístup našeho zřizovatele, kterým je Kraj Vysočina. Už při přípravě našeho rozpočtu hejtman Kraje Vysočina Martin Kukla upozorňoval, že kvalita regionálních silnic je zásadní pro rozvoj regionu a náš rozpočet posílil. Byli jsme tak předem připraveni na případné zásadní ponížení prostředků, které nám v minulosti na opravy posílal stát prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. K němu nakonec také došlo.

Opravy silnic ale nejsou jedinou náplní vaší celoroční práce, že?

Pro letošní rok máme v plánu proinvestovat 177 milionů korun na strojní a stavební investice. Za 116,4 milionu korun obměníme nákladní vozidla pro letní i zimní údržbu, technologická vozidla, osobní auta, stroje na zimní i letní údržbu, jako jsou například traktory se sekačkami pro léto nebo s radličkami na zimu. 60,6 milionu korun plánujeme investovat do pozemních staveb. Konkrétně půjde o revitalizaci a zateplení našich provozních budov spolufinancované z Integrovaného regionálního operačního programu, dojde i na přístřešky a skladovací haly na materiál a solné hospodářství.

Foto: Archiv Krajská správa a údržba silnic Vysočiny

Buďte první! Přidejte komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *