V průběhu více než třiceti let existence prošla jihlavská firma VSM, spol. s r. o. zajímavým vývojem se zaměřením do různých odvětví. V posledních letech se ale ustálily dvě základní divize. Nejen o tom hovořil majitel společnosti Jan Pertlík společně s obchodní ředitelkou Simonou Prokešovou.
Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.
Čemu se v současné době věnuje firma VSM?
Dalo by se říci, že spojujeme tak trošku nespojitelné. Díky předchozímu vývoji a tomu, jak se doba měnila, tvoří dnes zaměření firmy dvě naprosto rozdílné divize. Tou první je nabídka kvalitního německého lešení, včetně kompletního servisu. Druhou pak tvoří náš showroom na dveře a podlahy. Někomu se to může zdát zvláštní, ale kdo zná naší firmu delší dobu, ví, že šlo o výsledek přirozeného vývoje.
Je něco, co by tyto dvě odlišné sféry spojovalo?
Za nás je to určitě lidskost. Ta se v dnešní době docela vytrácí a přitom se jedná o know- -how pro obě dvě prostředí. Jde tu o nasazení lidí, nic z toho se nedá dělat strojově, v obou případech se musí přemýšlet, řešit okamžité výzvy a překážky, které nastanou. Lešenáři v naší firmě jsou skuteční srdcaři, na stejném principu je pak postaven i náš showroom neboli ukázková prodejna či vzorkovna dveří a podlah. Lidskost je pro naší firmu směrem k zákazníkům i našim zaměstnancům typická.


Pochopil jsem, že procházet historií společnosti od začátku devadesátých let minulého století až do současnosti by asi bylo během na dlouhou trať. Proto možná jen zmiňte, čemu jste se v minulosti věnovali?
Začínali jsme s výškovými stavebními montážemi, komíny, stožáry, kostely, v podstatě po celé republice. Následně nás hodně živily revitalizace budov, jejich zateplování, pro něž jsme si pořídili sadu rámového lešení z Německa, které tu tehdy vůbec nebylo. Vedle toho jsme prodávali interiérové nátěry a stěrky, což nás přivedlo ke vzniku designového studia a návrhům interiérů. Měli jsme tedy několik divizí – lešení, design, velkoobchod s barvami, stavba rodinných domů. A zapomenout nesmíme ani na školící středisko.
Skutečné školící středisko?
Ano, získali jsme status školského zařízení pro další vzdělávání kantorů. Školili jsme asistenty pedagogů, chůvy a zároveň vstoupili do projektu UNIV, kdy jsme pilotovali projekty různých řemesel a budoucích rekvalifikací.


Přinesl s sebou vítr změn nástup covidové pandemie?
U stavební činnosti a školícího střediska určitě, to bylo to nejhorší, co mohlo přijít. Paradoxně však šel tehdy nahoru zájem o lešení. Proto padlo rozhodnutí. Snížili jsme personální obsazení a rozhodli se, že klíčová budou střediska lešení a interiéru, který jsme přetransformovali na již zmíněný showroom dveří a podlah.
O jak velkém množství lešení se dnes bavíme?
Obrovském, je ho 50 tisíc metrů a k tomu dvacítka našich montérů. Vozíme jej po celé republice a občas také do blízkého zahraničí, tedy Polsko, Rakousko či Slovensko.
Jak taková zakázka vypadá?
Poskytujeme kompletní servis. Firma zavolá, uděláme objednávku a lešení na místo přivezeme, nainstalujeme a předáme k užívání. Jakmile zakázka proběhne, opět nastoupí naše parta, lešení sundáme a odvezeme zpět na stavební dvůr. I když dnes už to bývá spíše výjimkou, lešení jde z jedné zakázky přímo na další.
V čem je vlastně onen rámový systém vhodnější oproti klasickým trubkám či haki lešení?
Jde o stavebnicový systém německého systému LAYHER, který má šikovné uskladnění, ale v jeho prospěch hraje v první řadě rychlost montáže a demontáže.
Přejděme k vašemu showroomu VSM Porta Doors. Co vše v něm zákazník nalezne?
V první řadě bohatou nabídku dveří polské značky Porta Doors. Vnitřní interiérové, posuvné, venkovní, vchodové, bezpečnostní, skleněné a spoustu dalších typů. Kvalitou a objemem výroby se jedná o špičku v Evropě, jednu z největších firem, byť zrovna v Česku, kde je specifický trh, tomu tak není. Zástupcům polské firmy se ale Jihlava líbila, sedli jsme si i lidsky, navíc pro ně bylo výzvou být konkurentem té velké spousty značek dveří, které ve městě působí. Jihlava je totiž zřejmě největším výrobcem dveří široko daleko.

Jiné značky dveří tedy nenabízíte?
Každá má své specifické produkty a my víme, že jsou zde i levnější výrobci. A český trh je hodně, řekněme „slevově“ zaměřený. Proto jsme hledali další varianty a začali jsme ještě nabízet dveře další polské firmy Erkado. Jedná se o podobný sortiment, ale levnější.
Nebáli jste se toho, že u řady českých občanů je cokoliv, co je z Polska, vnímáno automaticky jako horší než český výrobek?
Ani ne, jelikož jsme osobně viděli jejich moderní systém výroby dveří. Musíme říci, že dnes polská kvalita předčí i tu českou. Pokročilá robotizace a automatizace, hermeticky uzavřené výrobní prostory i zázemí výrobců je vskutku kvalitní.
Proč jste si ke dveřím přibrali také podlahy?
V momentě, kdy k nám zákazník přichází a řeší dveře, nechce je jen vyměnit či osadit, ale v osmdesáti procentech případů řeší rovněž podlahu. Z logiky věci jsme tak ke dveřím přibrali i podlahy, různé typy těch vinylových, ale i dřevěné masivní.
Říkali jste, že máte zákazníky po celém Česku. Proč jezdí právě k vám?
Naší největší přidanou hodnotou jsou poradenství a servis. Každého zákazníka kompletně obsloužíme. Nejde nám o to, aby u nás „jen“ nakoupil. Máme stoprocentně vyškolené pracovníky, kteří pomohou s radou, nabízíme zapůjčení vzorků, možnost vyzkoušení. Opravdu se snažíme o komplexní péči. K tomu tu máme i dětský koutek, aby si rodiče mohli v klidu vybírat. V tom jsme silní, proto do Jihlavy jezdí lidé až z Ostravy, Liberce, Mikulova či Plzně. Rádi se k nám vrací, navíc předávají pozitivní reference o naší firmě dál. A je zde ještě jeden důležitý moment.

Který?
Máme partnerské firmy, které od nás stabilně odebírají. Tím, jak jsme silní v servisu, ihned reagujeme, pokud náhodou něco chybí nebo nejsou s něčím spokojení. To je pro firmy opět přidaná hodnota. Ke všemu se stavíme rovně, okamžitě to řešíme.
Počítám, že už máte v hlavě další plány do budoucna…
Vylepšovat se dá vždycky a s již několikrát zmíněnou přidanou hodnotou. V našich úvahách je vytvořit, co se dveří týká, nějakou pobočku na Moravě, respektive směrem na východ od Jihlavy. Tato vize nemusí být daleká, abychom v tomto regionu nebyli našim zákazníkům tak daleko. Zde vidíme jistou díru. Svým způsobem děláme městu určitou osvětu, protože Jihlava je tak trošku nedoceněné město. Blízko dálnice, na ideální poloze mezi Prahou a Brnem. Je zde rozhodně na čem stavět.
Foto: Archiv VSM
Buďte první! Přidejte komentář