Nemáte čas číst? Poslechněte si článek v audio verzi.
Roman Kovář začínal před 25 lety s jedním nákladním vozem. Dnes stojí v čele společnosti Roka Transport s. r. o., která zaměstnává téměř 150 lidí, disponuje stovkou vozidel a podílí se na klíčových infrastrukturních projektech po celé republice. V rozhovoru popisuje cestu od živnostníka ke komplexnímu dodavateli zemních prací, investice do moderních technologií i výzvy, kterým dnes stavební a dopravní firmy čelí.
Proč jste se vlastně rozhodl podnikat v oblasti dopravy?
Nákladní auta a doprava mě vždycky přitahovala. Už jako kluk jsem sledoval nákladní auta a chtěl pracovat v dopravě. Přitahovaly mě i zemní práce, kterými se dnes primárně zabýváme.
V roce 2017 jste se transformovali z živnostníka Romana Kováře na s. r. o. Co tomu předcházelo?
V podstatě šlo pouze o transformaci z fyzické osoby na společnost. Začínali jsme totiž být moc velcí, abych dál fungoval jako OSVČ, ať už co se týče počtu zaměstnanců a techniky, tak objemu práce, které nám začalo výrazně přibývat.
Přinesla vám proměna na s. r. o. nějaké výhody?
Možná jenom výhody z toho pohledu, že jako fyzická osoba jsem byl pořád živnostník se všemi riziky. Transformace na společnost přinesla vznik značky ROKA. Dneska už jsme společnost, která zaměstnává skoro 150 zaměstnanců, takže se výrazně zlepšil pohled na celou firmu.

Vnímáte rozdíl mezi tehdejší a dnešní podobou firmy?
Samozřejmě, ten rozdíl je dost výrazný. Před 25 lety jsem začínal s jednou Tatrou 815, kterou jsem měl pronajatou. Později jsem ji odkoupil na leasing a měl jsem tehdy jen pár objednávek a na vše jsem byl prakticky sám. Dnes jsme profesionální tým s odborníky v mnoha profesích, což nám umožňuje realizovat komplexní projekty zemních prací pro stavbu silnic a dálnic, specializovanou velkoobjemovou přepravu a mnoho dalších činností.
Krom posunu v počtu aut a zaměstnanců jste ale výrazně rozšířil portfolio služeb…
Je to tak. Jak jsem říkal, už nejde jen o dopravní služby, ale o komplexní servis. Děláme zmiňované zemní práce, recyklaci materiálu přímo na místě, výrobu kameniva, máme velkoobjemovou přepravu, servis pro nákladní vozy… Je toho mnoho. V roce 2021 jsme otevřeli pobočku Velká Bíteš, která zajišťuje potřeby našich zákazníků v moravském regionu.
Co vás osobně na té práci nejvíce baví?
Ta práce mě baví jako celek. Kdyby mě nebavila, tak bych ji nemohl dělat. Vždy mě potěší, když předáme hotový projekt, dílo, milník. Mám rád skutečnost, že je za námi vidět něco hmatatelného, co využije velké množství dalších lidí. Měníme ráz krajiny a přetváříme ji.
Kolik máte přibližně zakázek ročně?
Může to být třeba 20 menších zakázek, ale pak máme třeba tři nebo čtyři opravdu velké. Letos určitě za zmínku stojí třeba obchvat Brtnice, východní obchvat Jihlavy nebo přeložka silnice Lukavce Salačova Lhota. Velké zemní práce provádíme také na stavbě dál nice D35 Opatovec – Staré Město a Staré Město – Mohelnice. Pak jde samozřejmě i o menší zakázky, jako je přeprava stavebních materiálů, balených asfaltových směsí, drtí, nebo zeminy.
Vybavíte si nějakou náročnou nebo jinak významnou zakázku?
Určitě. Když se podívám do historie, tak jsme mezi roky 2015 a 2021 pracovali na přibližně osmi úsecích frekventované dálnice D1 během její modernizace, a to jak na zemních pracích, tak i dopravně.
Podle webových stránek stále hledáte nové zaměstnance. Je náročné najít pro vaše podnikání kvalitní lidi?
Je to čím dál těžší, a proto neustále sháníme. Samozřejmě, s růstem firmy přichází i nové pozice pro zaměstnance. Zatímco před dvaceti lety nebyla nouze o mladé kluky, kteří chtěli jezdit náklaďákem, dnes se to úplně změnilo. Sehnat někoho, kdo by chtěl jezdit a uměl řídit nákladní auto nebo obsluhovat stavební stroj, je náročné.
Jak taková práce vůbec vypadá?
Máme dva segmenty dopravy. Stavební doprava je práce s každodenním návratem domů. Velkoobjemová přeprava sypkých a tekutých materiálů je pak v režimu dálkové dopravy, kdy se řidiči vrací domů na víkend.
Potřebuje člověk nějaké vzdělání, aby u vás mohl pracovat, nebo stačí řidičský průkaz?
Pouze řidičák nestačí, musí mít i profesní způsobilost – profesní průkaz. Chceme ale novým řidičům vyjít maximálně vstříc a co nejvíc jim usnadnit nástup do provozu, proto nabízíme financování profesního průkazu.
Je ta práce fyzicky náročná?
Do jisté míry je. Když řidič vozí materiál třeba z kamenolomů nebo obaloven, tak je potřeba materiál zaplachtovat. Samozřejmě pokud pracuje na stavbě, kde převáží materiál v rámci stavby, tak plachtování není potřeba. Nicméně v dnešní době je to výrazně jednodušší, než před 25 lety. Moderní vozidla jsou mnohem komfortnější se spoustou technických vymožeností, které práci výrazně usnadňují.
Jak se mění vaše práce během roku?
Jak to ve stavařině bývá, nejvíce pracujeme přibližně od března do listopadu. Prosinec, leden a únor bývá takový pracovní útlum, protože konkrétně na silnicích jsou stavební práce závislé na počasí. Za poslední roky nám ale počasí přálo, takže jsme nějaké zakázky měli i v zimních měsících.
Máte do budoucna nějaké plány na rozšíření služeb?
V tuto chvíli neplánujeme další segmenty služeb, ale soustředíme se na investice do moderních technologií, ve kterých vidíme cestu. V posledních letech jsme hodně investovali například do 3D nivelace.
Mohl byste vysvětlit, o co jde?
Jedná se o satelitní navádění stroje na stavbě. Je to moderní měření povrchu, kdy je stroj propojený s družicí, pomocí GPS antén nebo laserového systému neustále ví, kde přesně je a jak vysoko má radlice nebo lopata být. Vypracuje se 3D model projektu stavby, který vidí operá tor stroje v kabině na tabletu. Vidí tam také jednotlivé úrovně stavby a kontroluje stroj, aby postupoval přesně podle projektu. Díky tomu v podstatě nedochází k chybám a strojník přesně vidí, kde materiál ubrat nebo doplnit, aby práce byly přesné
Má to ještě nějaké další výhody?
Je jich mnoho, například extrémní přesnost, kdy GPS vede stroj podle digitálního modelu terénu, takže výsledek sedí na centimetry nebo dokonce milimetry. Dále úspora času. Není potřeba neustále zastavovat, měřit a opravovat. Vše probíhá podstatně rychleji, až o desítky procent. Dalšími výhodami jsou úspora materiálu a vyšší efektivita práce. V ne poslední řadě také lepší bezpečnost práce, kolem těžké techniky se pohybuje méně lidí. Využívání takových technologií je nezbytné pro udržení tempa moderní doby.
Foto: Archiv Roka Transport
Buďte první! Přidejte komentář