Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Požádat si o pomoc domácí péče neznamená selhání

Foto: Freepik.com

Seniorské centrum – domácí péče. Tato obecně prospěšná společnost zajišťuje na Kutnohorsku zdravotní a pečovatelské služby pro seniory. Nejen o Seniorském centru, ale i o práci ve zdravotních a sociálních službách hovoří ředitelka společnosti Aneta Kovářová. Ta kráčí ve šlépějích svého otce, který centrum v Kutné Hoře spoluzakládal.

Seniorské centrum poskytuje služby ve čtyřech odvětvích: domácí ošetřovatelská péče, sociální služby, terénní hospicová péče a půjčování zdravotnických pomůcek. O kterou z těchto služeb je největší zájem?

Pokud bych to měla seřadit, tak nejvíce poskytujeme domácí ošetřovatelskou péči. Hned po ní zajišťujeme sociální služby. Pomyslné třetí místo v zájmu klientů obsazuje terénní hospicová péče a žebříček uzavírá půjčování zdravotnických pomůcek a přístrojů.

Kolik pracovníků čítá váš tým, který se stará o klienty?

V současné době společnost prochází důležitými změnami, jednak ve vedení společnosti a také v personálním obsazení co se týče zdravotních sester a pracovníků v sociálních službách. Nyní pracuje v terénu 10 zdravotních sester a 5 pracovníků v sociálních službách. V první polovině loňského roku došlo rozhodnutím bývalé ředitelky k drastickému snižování klientů na domácí zdravotní péči, tím i ke snižování personálního obsazení. Bývalé vedení se rovněž uchýlilo k omezování sociálních služeb, což mělo za následek drastické snížení personálního obsazení u pracovníků v sociálních službách. Cílem bývalé ředitelky společnosti bylo utlumení činností s následnou likvidací společnosti.

Teď to ale vypadá, že se Seniorskému centru blýská na příznivější časy…

Od září roku 2024 a po výměně ředitelky společnosti loni v srpnu a aktivaci správní a dozorčí rady v témže roce, se společnost zaměřila na oživení činností, pro které byla zřízena, tedy domácí zdravotní péči a sociální služby. Následně po stabilizování činností a zajištění kvalifikovaného personálu je zájmem managementu společnosti ve spolupráci s odbornou i laickou veřejností postupně rozvíjet portfolium služeb, zejména pro cílovou skupinu seniorů a lidí, co naši pomoc potřebují.

Tvoří tým zdravotníků a pečovatelů pouze ženy, nebo se v něm najdou i nějací muži-pečovatelé?

Je pravda. že u nás mají převážné zastoupení ženy. Muže v týmu máme pouze jednoho.

Proč myslíte, že v tomto zdravotnicko-pečovatelském odvětví převládají ženy?

Zrovna tady, kde je mužská síla kolikrát k nezaplacení… Osobně si myslím, že ženy mají víc empatie a trpělivosti a muži se této práce svým způsobem bojí.

Předpokládám, že každému vašemu terénnímu pečovateli je nezbytným parťákem automobil. Kolik kilometrů za klienty denně najezdí? Ano. Osobním autem pracovník najezdí za klienty do místa bydliště denně přibližně 120 až 250 kilometrů.

Tato práce je bezpochyby fyzicky, psychicky i organizačně náročná. Dá se říct, že spíše než zaměstnáním jest posláním?

Tuto práci nemůže dělat každý, náročnost je kladena na psychiku i fyzickou námahu. Každý klient je svým způsobem originál a nelze proto vždy používat určitých šablon při vzájemném kontaktu mezi klientem a pracovníkem v sociálních službách. V jejich vzájemném vztahu musí fungovat určitá chemie.

Je současný stav zaměstnanců strop nebo stále hledáte nové kolegy?

V současné době rozšiřujeme a navyšujeme nabídku sociálních a zdravotních služeb a k tomu samozřejmě nabíráme nové zaměstnance.

Co musí splňovat ten, kdo se u vás uchází o práci zdravotníka či pečovatele?

Základ je empatie, schopnost býti usměvavý, i když máte za sebou x kroků a x poděkování. Práce by samotného zaměstnance měla naplňovat a neměl by ji brát jen jako ,,zaměstnání“. A nejdůležitější je mít srdce na správném místě.

Jak jste se vlastně vy osobně dostala k práci v práci v sociálních a sociálních a zdravotních služ zdravotních službách?

K práci v sociálních a zdravotních službách jsem se dostala přirozenou cestou – mým otcem je spoluzakladatel organizace. Táta ji dlouhá léta budoval s velkým osobním nasazením, jako své vlastní „dítě“. Postupně jsem se do činnosti zapojovala a časem převzala roli ředitelky jako jeho nástupkyně. Současně si doplňuji i odborné vzdělání v oblasti sociálních služeb, abych mohla tuto práci vykonávat s maximální odpovědností a porozuměním.

Ve funkci ředitelky Seniorského centra jste teprve krátce. Co na své pozici hodnotíte jako nejtěžší? A co vás na ni nejvíce baví?

Ano, ve funkci jsem teprve rok. Za nejtěžší považuji snahu přesvědčit okolí, že tuto práci opravdu chci dělat s respektem, pochopením a lidským přístupem. Ne proto, že bych po ní toužila kvůli pozici, ale protože mi na organizaci i její misi upřímně záleží. Zároveň bych chtěla zdůraznit, že jsem nikomu „nesebrala“ místo – mé předchůdkyni skončilo funkční období, a já na její práci navazuji s úctou. Nejvíce mě na této roli baví možnost pozitivně ovlivňovat věci, podporovat tým a být součástí konkrétní pomoci lidem, kteří ji potřebují.

Služby domácí péče jsou velkou pomocí nejenom pro samotné klienty, ale i pro jejich rodiny, které by se o nemohoucího příbuzného často starat nezvládli. Co byste vzkázala těm, kdo třeba váhají, zda o vaše služby požádat?

Rozumíme, že rozhodnutí požádat o pomoc není snadné. Mnozí z nás chtějí zvládnout péči o své blízké sami – z lásky, zodpovědnosti nebo pocitu povinnosti. Ale věřte, že požádat o podporu neznamená selhání. Naopak – je to důkaz lásky a odvahy. Naše domácí péče tu není jen pro klienta, ale i pro celou rodinu. Pomáháme s úctou, respektem a pochopením. Ulevíme vám od starostí, aby vám zbylo víc času na to, co je opravdu důležité – blízkost, klid a úsměv. Pokud váháte, ozvěte se. Jsme tu pro vás. Někdy už jen rozhovor pomůže najít správnou cestu.

Buďte první! Přidejte komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *